Mellandagar med frökataloger


Kylans ormbunkar målas på glädjehusets glas medan jag beställer fröer, som ska gro där innanför om några månader. Tänker bland annat testa  Thompson & Morgans ”svarta” dahlia ‘Black Beauty’. Bilden är inte så lockande, jag föreställer mig  att plantan är vackrare än så. Sedan gör jag en större test av Jelittos Gold Nugget, de där fröna som normalt kräver extra behandling men som nu är fixade så att de gror i vanlig rumstemperatur och många relativt kvickt. Jag har gjort några enstaka försök tidigare och det har varit en fröjd.

Etiketter: , ,

7 svar to “Mellandagar med frökataloger”

  1. Anja Says:

    Yes! ”Ormbunsbladen” pryder lite varstans glasade ytor nu!

    Jag köpte din bok Glädjehuset för 7-8 år sedan. Den har inspirerat mig mycket och mitt glashus kommer från samma ställe som ditt…
    Dock har jag övergivit bubbelplasten på vintern. Det står som kallväxthus de kallaste månaderna.I mars sätter jag in värmefläkt på en begränsad yta (avskärmar med bubbel, ja) Det finns faktiskt en alldeles suverän fördel med det kalla (inte bara som lökhus) -nämligen att inga vita flygareanlag överlever där och ingen annan ohyra heller. De tre första åren bubblade jag in hela alltet och övervintrade växterna där och som brev på posten hade jag diverse ohyra över sommaren trots rigorös rengöring. Kanske beroende på att jag har halva golvet grus i stället för plattor? Hur är det med ditt? Slipper du ohyran?

    Det är väldigt sällan jag sår och förkultiverar sommarblommor själv, men i år provar jag fröer av en väldigt skön dalia (Dahlia coccinea palmeri). Fröerna har jag fått av Ruben.

    Snart är det nya året här med nya utmaningar och glädjeämnen!/Anja

    Namnet Glädjehuset är så himla fint och jag försöker febrilt hitta på ett eget namn åt mitt ‘växthus’ (låter så opersonligt), men nix. Inget roligt har poppat upp – än (efter 6 år snart;))!)

  2. Anja Says:

    (Slutet av kommentaren försvann????)
    Här kommer den:

    Snart är det nya året här med nya utmaningar och glädjeämnen! /Anja

  3. hasselmark Says:

    Du har så rätt när det gäller växthuset. Jag värmer inte heller upp det längre under vintern – har växterna under lampa i källaren i stället. Så jag slipper också en hel del ohyra. Kylan ger sanering utan jobb. Det är så härligt att få starta i mars igen. Vi gör precis likadant.
    Äsch, kalla det Glädjehuset bara.

  4. Linda Says:

    När jag var liten fick jag ett klorofyllhus av mina föräldrar. Det var ett sorts dockskåp med hiss inhyst i ett träd. Älskade det där huset. Kanske borde börja kalla mitt växthus för ”Klorofyllhuset”. Känns passande :)

  5. hasselmark Says:

    Klorofyllhus! Det låter fantastiskt.

  6. Anita Says:

    Vilket härligt namn, glädjehus. Ormbunkarna i frost är mycket vackra och jag förstår att du ser fram mot mars då du kan fylla glädjehuset med fröodlingar. Själv har jag inget växthus men väl ett uterum. Där står mina växter och mår bra under vintern. Sådderna kommer jag att ha i ett rum inomhus med växthusbelysning. Tur att man har gott om plats :)

    Ett gott slut på 2010 och ett riktigt Gott Nytt 2011 önskar jag dig!

    /Anita

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.