Året som gick…

Detta bildspel kräver JavaScript.

Här ett litet bildspel från året som gick. Jag startade den här bloggen i april så det är inte hela året. Trädgården hade sina ups and downs men det mesta blev ganska bra. Rådjuren invaderade under den tidiga blomningen och tog alla rosknoppar, men blomningen återkom och var riktigt fin. Den förra vintern satte dock sina spår. Klätterrosorna blev inte sig lika.
Sommaren förmörkades av att jag tvingades skiljas från min lilla westie Tansi, som dog i den allra vackraste midsommartid. Hennes aska är nergrävd på en fin plats i trädgården och ovanpå växer rosen ‘Little White Pet’. Sorgen viker inte hur mycket jag än försöker.
Men min andra hund, dvärgschnauzern Agnes, är frisk och pigg och en tröst. I morgon kväll ska hon bli förbaskad och skälla på alla smällare, men hon är inte rädd. Jag ser fram mot ett nytt spännande trädgårdsår med, som vanligt, stora planer – vid den här tiden. Sedan brukar de krympa. På nyårsdagen sår jag i alla fall chili. Alltid ‘Jalapeño’, som jag både lägger in och använder direkt. Ny för mig är ‘Demon Red’, som lär ha det rätta krutet.  Det är väl en bra början?!

GOTT NYTT ÅR!

13 svar to “Året som gick…”

  1. Randi, Sweden Says:

    Vilket vackert bildspel du bjuder på. Jag förstår mycket väl din sorg efter Tansi. Jag saknar fortfarande min förra westie. Jag ser verkligen inte fram emot nyårsaftonen. Frk Westie blir jätterädd, så hon och jag får sätta oss i bilen och åka iväg en bit. Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!
    Kram Randi

    • hasselmark Says:

      Randi, vilken kraftfull bild för 2011 på din blogg – wow!
      Tansi blev också rädd för smällarna så jag började tycka illa om nyårsfesterna. Min granne tar med sig hunden och åker ut i skogen med husbilen annars blir den jycken desperat.
      Gott Nytt År till dig Randi och söta Frk Westie.

  2. Marie Lithén Says:

    Å Ulla riktigt Gott nytt år på dig! Nästa år blir tusen tusen ggr bättre även för oss som hade ett bra år.)

    Kram på dig!

  3. Anita Says:

    Ulla … vilket otroligt fint bildspel du gjort! Du tar ju så fina bilder. En helt fantastisk tillbakablick på 2010. Förstår att sorgen känns tung efter din Tansi. Jag minns när vi var tvungna att låta vår hund (en old english sheepdog) somna in. Hur långt efteråt hörde jag inte hennes steg i huset. Nu bor vi i ett annat hus men min Honey finns alltid hos mig i minnet. Du får krama om Agnes extra mycket, i synnerhet ikväll när nyårssmällandet tar fart.

    Det låter härligt med din tradition att så chili på nyårsdagen.

    En fin nyårsafton önskar jag dig och ett riktigt Gott Nytt 2011! Nu ser vi fram mot ett nytt trädgårds och blogg -år!

    /Anita

    PS! Har du skapat bildspelet själv eller via någon funktion i WordPress? Visste inte att det gick att lägga ut bildspel. Om du har lust får du gärna tala om hur du gjort. Ett fantastiskt sätt att presentera bilder på när man har många.

    • hasselmark Says:

      Anita, du har ju också WordPress, gör så här: Lägg upp de bilder du vill ha i en mapp. Hämta bilder som vanligt och ta alla på en gång. Spara.
      Då kommer valet upp: infoga galleri eller infoga bildspel. Klart! I inlägget får du bara upp [slideshow] men spara och förhandsvisa så kan du se ditt bildspel innan du publicerar. Det går tyvärr inte att påverka utseendet.
      Agnes kommer att sitta i mitt knä och kolla fyrverkeriet från vår övervåning där vi har utblick över orten. Vi har också nyårsnattis för hennes mamma Humlan hos oss.
      Om jag avlade fram hundar skulle jag välja egenskapen långt liv framför allt annat. Ett hundliv är för kort. Det blir så mycket sorg. Men utan hund kan jag inte vara.
      Ha det så bra, i kväll och alltid.

  4. Sophia Callmer Says:

    Gott nytt 2011, Ulla! Vackert bildspel om det gångna året. Jag förstår din sorg efter Tansi, att mista ett älskat husdjur är svårt. Här fick erfara det i höstas när vi fick ta bort vår lilla glada shetlandsponny efter en olycka. varma tankar till dig!

  5. Maud Says:

    Fint bildspel.
    Gott slut på gammelåret!

  6. hasselmark Says:

    Gott slut alla glada bloggare.
    Snart smäller champagnen – det är det enda som smäller hos oss.
    Vi ses 2011.
    Ulla

  7. IET Says:

    Ett fantastiskt 2011 önskar jag dig Ulla.
    Och så önskar jag all världens Agnesar och Lotusar och Tulsisar ett underbart och utmanande år också.
    /i.

  8. Anita Says:

    Ulla … jag hoppas att du och de dina hade en härlig nyårsafton och att Agnes och Humlan inte blev rädda av smällandet. Här var det inte alls lika mycket smällande som vanligt vilket jag tycker är skönt för alla hundar, ja för alla djur. Jag tänker ofta på de vilda djuren också.

    Stort tack till dig för instruktionen om att lägga upp bildspel. Hade inte en aning om att det var möjligt och så visade det sig att det var jätteenkelt. Nu öppnas helt andra möjligheter att lägga upp bilder.

    En riktigt God Fortsättning på 2011 önskar jag dig!

    /Anita

  9. Anja Says:

    Vilket vackert bildspel! Du har en del så vackra bilder att de känns som riktig poesi .

    Det är svårt och tycks bli svårare med åren att mista någon man älskar både fyrbenta och tvåbenta. Sörja är även jag duktig på…

    ‘Jalapeño’ är en fantastisk chili. Den har jag odlat i tio år nu.

    Visst är det spännande med ett nytt odlingsår. Själv hoppas jag kunna finputsa perennrabatter och slarva mindre med frösådder…som sagt! Stora planer som ibland krymper till en…ja, du vet!

    Ha en underbart god och fin fortsättning på detta nya år och det skall bli så spännande att se vilka inlägg du kommer med!/Anja

  10. Marie Lithén Says:

    Tack Ulla för de värmande orden!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.