I hetaste laget

Fortsätter med chili. Världens allra hetaste chili är ganska ny och heter ‘Naga Viper’. Det var en odlare i England, som lyckades ta fram den genom att korsa tre urstarka chilisorter. Den ser ut ungefär som ‘Habanero’. 1 359 000 scoville-grader!! Det biter man inte så gärna i.

Men här ser du en som testar:

Aj, aj aj…
Näst hetast anses ‘Buth Jolokia’ vara. Ynka 300 000 sc. Men jämför med ‘Jalapeño ‘, 2 500-3 000 på skalan. Frön till ‘Buth Jolokia’ säljs hos Jennys frön & Sånt. Passar om man vill spela Tarzan under middagar med vänner.

Ur Jennys samling väljer jag hellre ‘Red Ricoto’, som är så vacker med sina svarta frön och har fruktig smak mitt i hettan. Odlade förr den gula ricoton men det är numera svårt att hitta frön.

Etiketter: , , , ,

2 svar to “I hetaste laget”

  1. Anita Says:

    Oj, oj, oj … jag som har skickat efter mina chilifrön redan. Nu blev jag sugen på att skicka efter fler, fast inte ‘Naga Viper’. Tänk att klia sig i ögonen efter att ha tagit i den. Men ‘Red Ricoto’ blev jag sugen på. Kanske får bli ett par sorter till ändå …

  2. Anja Says:

    Vilken tuffing;))! Nä, den chilin får andra odla….;))!/Anja

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.