Ålands-Lasse har vaknat

Eller rättare sagt, han somnade aldrig riktigt. En pigg en, han Lasse.

Jag vet inte vem pelargonen är döpt efter. Kanske var det Ålands-Lasse (Wiklöf), en känd politiker på Åland. Han dog 2008. En rödare pelargon får man leta efter. Den har lyst enda från längst bortersta uteplatsen till köksfönstret hela den gågna sommaren. Och nu laddar den om med många knoppar. Om sex veckor kommer han att flytta ut i växthuset och må gott.

Etiketter: ,

5 svar to “Ålands-Lasse har vaknat”

  1. Anette Says:

    Den var ordentligt röd!
    jag har bara ett fåtal arvepelargoner. Väldigt nära mig finns Bergabacken, där får jag pelargonlängtansdosen tillgodosedd.
    /Anette

  2. Sophia Callmer Says:

    Superröd! Pelargonerna är verkligen optimister, här står de och blommar i dunklet på golvet i svala hallen./Sophia

  3. The Intercontinental Gardener Says:

    Hysteriskt röd, skulle man kunna säga. Men sedan behöver man också sådana, om inte annat för att påminnas om att det är bra att ta i ordentligt då och då. Ha det bra, Liisa.

  4. Anita Says:

    Röda pelargoner är mina favoriter. Ålands-Lasse var en grann en. Jag anade en knopp på en av mina röda favoriter, Garnet Rosebud. Det är härligt när pelargonerna börjar ana våren.

  5. Anonym Says:

    Tror namnet kommer efter en Lasse som hade växthus i Tungelsta för i tiden, o sen tog Sune Trygg över…

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.