Galantofilernas raringar

Om jag vore galanthophile (det blir väl galantofil på svenska?) skulle jag nog veta vad det här är för snödroppe. Jag gillar snödroppar skarpt men jag har aldrig kommit så långt att jag krupit på alla fyra för att studera de gröna teckningarna. Det var Edward Bowles, bl a känd för sina luktärter, som hittade på ordet galanthophile (efter det vetenskaliga namnet Galanthus) i början av 1900-talet. Själv var han en passionerad sådan. Snödroppar har kommit i ropet så till den milda grad att de kan kosta både 20000 och 30000 kr – för en enda. Och de stjäls. Riktiga galantofiler riggar upp larm i sina trädgårdar för att skydda darlingarna.
Vill du kolla in sköna små droppar och lära dig mer är den här siten bra. Efter att ha läst lite där förstår jag att det är hög tid att göra delningsjobb.

Etiketter: ,

3 svar to “Galantofilernas raringar”

  1. Marit Says:

    Hallå Ulla, jag visste väl att jag hade läst om flera sorter hos en bloggare. Arboarkticum bloggade för ett tag sedan om snödroppar, det kanske kan ge en ledtråd, din droppe finns i alla fall med på bilden i tidningen som de har bloggat om (tror jag :D)

    Marit

  2. Marit Says:

    Jag kanske skulle slänga med länken också😀

    http://arboarkticum.blogspot.com/2010/02/vi-deklarerar-varens-ankomst.html

  3. hasselmark Says:

    Hej Marit, va trevligt! Jag blir snurrig av snödroppar. Dyrkar dem men tappar bort mig i alla gröna mönster. Men jag ser att vi har en gemensam länk som vi gillar.

Kommentera

