Hur dum får man va?

Nu har det hänt igen! Jag har köpt en hortensia (Hydrangea macrophylla). Det brukar gå åt skogen utan musik ganska omedelbart. Men jag föll för den här underbara färgen.

Och vad händer? Jo, bladen ramlar av och flera av de som verkligen sitter kvar krullar sig. Även själva blommorna börjar hänga. Tar upp rotklumpen ur krukan. Den är fylld till bristningsgränsen och kraftig rotsnurr pågår.
Jag förstår att den här växten är hårt driven i idealisk växthusmiljö och tycker att det är skit att komma hem till mig. Men än ger jag mig inte.
Nu är omplanteringen klar och hortensian är ordentligt vattnad. Får inte missa det – funderar på något självbevattningsarrangemang. Måste säkert tas ut ur växthuset när solen gassar, men i dag är det långt ifrån någon fara för det.
Jag tror att kan den bara komma igång och växa – ser ut att vara långt dit – så fungerar det. Men vi får se. Du får följa med på hortensinas färd från himmelrike till, nja, kanske inte helvete men någonstans i närheten.

Etiketter: ,

Kommentera

