En bukettgalens kvällsvandring

En bukettfreak, som jag, behöver inte gå en lång kvällspromenad för att hitta något. Visst, det finns vitsippor och scillor, snödroppar och krokus men ändå föll jag för de inrullade aklejabladen, som såg lite yrvakna ut.

Är de inte otroligt vackra ihopsnurrade som en kinesisk pappersros? Många undrar varför jag har så många aklejor i trädgården. Jo, detta är en anledning. En annan är att jag gillar växter som kan leva ett eget liv utan att jag behöver bry mig. Och att de inte är så noga med partnerskapet så att nya oväntade former uppstår. Då och då köper jag en udda sort, eller sår. Och sedan väntar jag på vad som ska hända när den nya ger sig in i kärlekslivet med de gamla.
Jag gör sällan buketter med aklejablommor. De står mycket kort tid. Men bladen använder jag till och med sedan de frostmärkts.

Etiketter: ,

2 svar to “En bukettgalens kvällsvandring”

  1. Arboarkticum Says:

    Ännu ett bra tips. Att man inte tänkt på det tidigare?? Är annars lite skeptisk till aklejorna som dyker upp överallt (särskilt där man är måttligt intresserad av att ha dem) men bladbuketten ger dem ett nytt existensberättigande.

    Roligt om rosen vid servitutsvägen igår också🙂

  2. hasselmark Says:

    Håller med om att aklejor kan vara ett otyg. Men bladen måste jag ha. Får klippa bort blommorna om det blir för många. Och de som ser fula ut får en snabb färd till komposten – och där gror de igen. Jag är i aklejans våld…

Kommentera

