Mina gosingar!

Nu! Nu hukar de i fjolårsgräset, vårens allra ljuvligaste och mest oansenliga – så länge inte solen smeker dem. Men då rackarns, då är det som om någon tappat hela violpastillasken. Nu blommar de i min trakt, lite blygt i början men snart breder mattorna ut sig över min gräsmatta, nåja, jag vet, moss- och blandmatta. Om maken skulle komma på den ofattbara idén att klippa ”gräset” just nu så får han odiskuterbart utegångsförbud. Ingen rör mina violer!

Det verkar stökigt att vara galantofil, svårt med alla prickar, men violofil, det är ganska enkelt, åtminstone när det gäller luktviolen, Viola odorata. Ingen tar fel och ingen glömmer doften. Som violofil gräver jag givetvis upp plantor och sätter i krukor för inomhusnjutning och sedan försvinner världens elände på Rapport bort i ett töcken av violpastiller. Tror det är bra mot musarm också.
Yes! Det är nu.
PS. Ställ ut violerna om natten när du vill sova doftfritt så håller de sig fina ganska länge. Annars är det bara att öppna nosen och snusa på.

Etiketter: , ,

2 svar to “Mina gosingar!”

  1. Arboarkticum Says:

    Violofil!🙂 Är på god väg åt det hållet – en av top-tio-inköpen förra året var t ex Viola jooi, den rumänska violen. Så utsökt! Och Viola pedata – de frösådda frodas just nu på fönsterbrädan. Viola odorata gläds vi också åt just nu, och kanske att man skulle följa ditt tips och plocka in en liten rugge i kruka i morgon… Kanske något att glädja lunchgästerna med?

    Trevlig helg och tack för veckans läsning!

  2. hasselmark Says:

    Klart du ska ta in luktvioler – det är ju bara nu. Gästerna kommer att gilla det. V. pedata gillar jag skarpt men den rumänska violen har jag bara hört talas om. Googlade och fann en flegmatisk viol med barsk uppsyn – wow! Går på jakt. Älskar växter med karaktär.
    Trevlig helg!
    UllaH

Kommentera

