Fniss-lök – men god

I åratal har jag fnissat åt den här stolliga löken och fattat nada. Eftersom min rensningsnit aldrig hinner till den norra sidan av huset så finns den kvar. Supertur – det är ju kajp. På lördag får vännerna kajpsoppa. Häpp!

Tydligen får en lök se ut hur som helst…

Dagsfärsk bild av Sollentuna-kajp,
skogslök,  Allium scorodoprasum.

Så här års kan man till höga priser köpa skrynkliga knippor av kajp i delikatesshallar. Jag sitter på en förmögenhet på grund av lättja. Ska nog utveckla den egenskapen lite mer.

Etiketter: , , ,

6 svar to “Fniss-lök – men god”

  1. Ulla Nordström Korsell Says:

    Det ska bli spännande att få äta kajpsoppa på lördag. Säkert godare än gårdagens spenatsoppa! Vi ses! Längtar!

  2. hasselmark Says:

    Jädrans Ulla, har du smygläst menyn… Hjärtligt och vårligt välkomna!

  3. oldeagle Says:

    Hej!
    Jag har hittat något i skogen vid ett gammalt ödetorp som jag tror är skogslök/kajp. Jag bor på Orust och där växer också Ramslök. Mitt ibland ramsen står det något som skulle kunna vara skogslök men min flora säger att stjälken ska vara trind. Dessa växter jag hittat har en lite oval/platt stjälk. Vilka växter kan man förväxla skogslöken med?? Någon som vet?
    MVH
    Oldeagle

  4. hasselmark Says:

    Enligt Den virtuella floran kan den inte förväxlad med någon annan lök. Men stjälkarna är trinda. Kolla den när den blommar för då är det ett virrvarr av groddknoppar och blommor, som på min bild.

  5. oldeagle Says:

    Hej och tack för svar.
    Jag har tagit bilder på den, vet du hur jag kan visa dem för dig…?
    MVH
    Oldeagle

  6. hasselmark Says:

    Du kan maila bilder till mig om du vill.
    garden@blixtmail.se

Kommentera

