Trodde inte att jag…

…skulle plantera begonior. Det har liksom inte varit min grej. Men så mindes jag min söta, blomsterälskande mormors stora herrestadsbegonior, Begonia × tuberhybrida ‘Worthiana’, och då hojtade hela mitt inre efter dem. Älskade mormor, du har varit borta från mig så länge, men i år kommer begoniorna att stå på husets trappa. Tänk om du kan se, kan du?


Stor pladuska kanske blir fin, eller hur mormor?

Etiketter: ,

7 svar to “Trodde inte att jag…”

  1. Ann-Sofi Says:

    Man kan omvärdera, har jag också lärt mig! De bergenior som fanns i min trädgård när jag tillträdde den tittade jag surt på och hyste onda planer mot. Men de fick stå kvar, och nu uppskattar jag dem för deras tålighet, tidiga grönska och skulpturala form. Och en begonia till fönsterbrädan har jag också skaffat mig till slut! En namnlös med genomskinligt röda stjälkar, silvermarmorerade blad och hängande klasar av lösa, vitrosa klockor. Vacker. – Hoppas få se bilder av din mormorsbegonia så småningom!

  2. hasselmark Says:

    Tycker att jag omvärderar allt oftare. Jag började mitt trädgårdsliv med att gräva upp alla Peace-rosor för att plantera tomater. I dag är jag näst intill galen i rosor. Så kan det gå. Kommer att dokumentera momorsbegonian (bra namn!) – hur det än går… Beskrivningen av din begonia tycker jag mig känna igen. Är det inte en änglavinge?

  3. annsofiero Says:

    Nej, jag tror inte att det är en änglavinge. Bladen är handflikiga, på baksidan röda, på framsidan gröna och silvergrå, marmorerade men inte prickiga som jag tror att änglavingar är. Men du inspirerar mig till att ta en bild och lägga ut och fråga om någon vet vad den heter efter alla dessa år som anonym i mitt fönster. Jag nöp den som stickling.

  4. kvinnotankar Says:

    Även jag har fina knölar hemma hos mig. De är fördrivna och står nu i sina krukor och väntar på värmen. Lycka till🙂

  5. Så blev det « TRÄDGÅRDSLANDET Says:

    […] blev det Av hasselmark Herrestadsbegonia har vuxit. Och vuxit. Jag lovade ju att berätta hur det har gått. Jodå. Men det blev inte vad jag väntat mig. Dvs  fyllda jätteblommor i […]

Kommentera

