De oregerliga

Ibland får jag frågor om favorittulpanen eller min bästa pion och så. Men häromdagen fick jag frågan om vad jag absolut inte vill odla i min trädgård och varför.

Tja, det var faktiskt inte svårt alls. Här är 5 som jag haft trubbel med.
1. Såpnejlika. Har grävt i tre år för att få bort den ur en rabatt.
2. En del prydnadsgräs är jag försiktig med sedan jag
a) pillat bort tusentals plantor ur stengångarnas fogar.
b) rensat bort lika många grästuvor ur rabatterna.
Gräs, som jag för övrigt gillar, får hålla sig på särskild och avskild plats.
3. Myntor odlas bara i krukor. Har även grävt myntor tills knogarna blödde.
4. Kirskål förstås. Men jag har den i min trädgård och älskar att blanda blommorna i pionbuketter. Har evig karantän på särskild plats. Men jag skulle kunna tänka mig att göra mig av med den. Kan ju alltid plocka blommorna hos grannen.
5. Uppländsk vallört. Söt som attan i midsommartid, odräglig resten av året. Återigen: gräva, gräva.

Och så var det biggaråträdet, dignande av gulröda bär, som jag under årens lopp aldrig smakat ett enda av. Men björktrastarna, stararna och skatorna har gjort det. I ren och skär ilska föll det för sågen och jag fick lite sinnesfrid. Äpplen får de käka hur mycket de vill, vinbär också, så varför kunde de inte lämna en enda liten biggarå till mig – i stället för mängder av bara kärnor?

Etiketter: , , , , ,

3 svar to “De oregerliga”

  1. Arboarkticum Says:

    Utmärkt och fullkomligt begriplig lista.

    Den där vallörten alltså… har sett att man kan köpa den i plantskolor. Vi när således en veritabel förmögenhet på tomten.

    Kinesiska lyktor skulle vi lägga till listan. Inte bara fula – näst intill outrotliga också🙂 (men vi lyckades få väck dem till slut)

  2. hasselmark Says:

    Kliar det i dig också när man ser folk köpa outrotliga ogräs? Jag måste behärska mig för att inte öppna näbben. Absolut, kinesiska lyktor hör dit.

  3. Arboarkticum Says:

    Bland det lustigaste som finns i den genren är priset på jordärtsskockor i plantskolan. Har sett dem för drygt 50 kr/knölen.

    Första året vi odlade skockor slängde vi 40 kilo på komposten efter att ha förätit oss, gett bort till alla vänner&bekanta och lagt undan till nästa års sådd.

Kommentera

