Älskade julrosor

Så fort jag ser en hybridjulros av orientalerna som kan liknar den här och som blommar hos mig just nu (sent tack vare den svala våren) tänker jag på Helene Ballard, julrosornas drottning. Hon korsade och stod i och tog fram både de riktigt mörka och de fyllda, de prickiga och de annorlunda färgerna – Ballard strain.
 

Men hon utveckade också den vita julrosen, Helleborus niger, till en betydligt större blomma. En sådan kan jag också betrakta just nu, fantastiskt. Allt började i hennes rabatt i nordläge i Worcestershire och det lärde mig en gång för alla att julrosor har det bra i trädgårdens kinkigaste hörn, där det blåser och är kallt och där inte mycket annat växer i ”stampig” lera.  Sedan lärde jag mig av Vita Sackville-West (hon med Sissinghurst), att ställa en kupa över de vita julrosorna i knoppstadiet så att de lyfter på nackarna och förblir jungfruligt rent vita och vackra. Det är lätt som en plätt – köp bara några plastkupor. Vita hade naturligtvis glaskupor och det är förstås vackrast men mycket dyrt. Och julrosorna bryr sig inte om vilket. Men det fungerar, det kan jag garantera.
Om du inte rensar bort frökapslarna så är det snart dags att titta efter små fröplantor som sprider sig i närheten av modern. Bara att hämta in och plantera – på kall och ruggig plats!

Etiketter: ,

Kommentera

