Tomat direkt i stora krukor

Tomaterna växer fint. Jag gör tvärsemot många råd och sätter dem redan vid första omplanteringen i stora krukor och har aldrig sett att det varit någon nackdel. Efter de första veckorna sedan omplanteringen börjar jag gödselvattna med vanlig krukväxtnäring. Lite men vid varje bevattning.  Det blir knubbiga plantor som bär de första blommorna vid utplantering i tomathuset i slutet av maj. Då är de cirka 40 cm höga. Minst hälften av den höjden åker ner under jordytan. Tomaten sätter rötter på hela den underjordiska delen. Om du lägger en tomatplanta på jorden så sätter den rötter hela vägen utmed jordkontakten.

Tyvärr är det svårt att få tag i stora, stadiga, fyrkantiga plastkrukor. Handla inte i dunkla nätaffärer, som nog tänkt sig annan odling i de krukorna med tanke på den övriga utrustningen. Då kan du komma in i skumma register. Jag köpte mina ”fyrkanter” hos Lindbloms Frö och de har hållit länge. Jag sparar inga runda krukor som kommer med växterna, de stjäl för mycket plats. Tycker dock att det vore rimligt om den lokala trädgårdshandeln sålde fyrkantiga, rejäla och stadiga krukor – sådana som de själva ofta odlar i. Men om vi inte frågar efter dem så händer det inget. Tjata!

Etiketter: ,

3 svar to “Tomat direkt i stora krukor”

  1. Carit Says:

    Halloj Ulla !
    Det var ett tag sedan sist. Måste bara berätta att jag redan har blommor på mina tomater. Annat var det förra året då gick det otroligt segt med tomaternas knoppsättnign, blommning och bildande av frukter. Håller tummarna för att det inte stannar av i år också. Dessutom så håller jag helt med Dig ang fyrkantiga krukor, finns inga bättre. Lindbloms har bra krukor m.m. Hälsa Gubben och Doggsen !

  2. hasselmark Says:

    Vet att du är mycket tidigare än jag. Och förra årets pollineringsmiss (förmodligen) ska väl inte upprepas. Men det är tusan vad kallt det är. Roligt att höra ifrån dig.

  3. Anna Says:

    Hej, Vad roligt att du vill vara med på svenska trädgårdsbloggar. Så snart jag ser att du har länkat så lägger jag upp dig på bloggen.

    Visst är det härligt med tomater, det är det roligaste med att ha växthus att få odla sina tomater.

    Ha det gott
    Anna

Kommentera

