Potatisdialog

Eftersom jag inte kunde hålla mig utan skickade iväg några frågor till Stubbetorp om potatis så bad jag om att få lägga ut vår dialog på bloggen om det var OK. Stubbetorp är ett potatisförtag som till 70 procent jobbar med utsäde, dvs sättpotatis – för branschen men också för dig och mig. 

Måste fråga hur det kan komma sig att potatisen Asterix inte längre finns i någon av de affärer jag besöker i Sollentuna (flera stor-Ica)? Har ni någon susning? Har den gått snett i odlingen?  

Lars i Stubbetorp: Menar du nu för tillfället eller att den är borttagen sedan en längre tid? För tillfället så är det inte så mycket Vinterpotatis kvar av årets skörd, och Asterix är  i det närmaste slut, men överlag kan man nog säga att Rödskaliga sorter inte säljer så bra i Stockholmsområdet, det är mest gula sorter och lite KE. Vi Själva på Stubbetorp Potatis har bara tre butiker i Stockholmsområdet som vi säljer Matpotatis till och ingen av dessa har köpt Rödskalig sorter typ Asterix av oss.  

Jag har upptäckt det här med Asterix under senaste månaden. Shit, det är väl så att den fått ge vika för färskpotatis, är slut (eller man tar inte in). Men vad är det för fel på stockholmarna som inte begriper sig på god potatis? Tre butiker och ingen Asterix! Det är skandalöst. Kampanja!!  Jag är ingen vän av butikernas färskpotatis, gillar bara min egen. Butikernas skrumpna små, blöta s k färskpotatisar gör ingen människa glad (i så fall måste det vara många snapsar och sill till). Det är därför jag odlar Stubbetorps lådor – det är ett kul sätt. Min morfar var en riktig potatisodlare för hemmabruk och där fanns alltid fin vinterpotatis (jordkällare) fram tills det att han tog upp årets primörer, inget jäkla trams från Kanarieöarna där inte. När du nämner King Edward, som tidigare var en av mina favoriter, så tycker jag att den förändrats och blivit vitare i köttet och blötare – har jag lite rätt?
 
Lars i Stubbetorp: När det gäller dina funderingar ang King Edward så är min uppfattning att det du beskriver är en King Edward som inte har hunnit att mogna klart innan upptagning den blir ofta lite gulare och blötare + givetvis att det även beror hur man har gödslat den. Ps, I morgon (Söndag) efter kl 16:00 är jag med på 24Corren i ett inslag som heter Trädgårdsrutan som handlar om våra älskade knölar.

Etiketter:

Kommentera

