Gör flera!

Det går slentrian i en del av mina beteenden, men varje år köper jag en fylld rosa  petunia och tar sticklingar av den. Sedan sprider jag ut krukorna på platser under tak och det blir så där kitschigt sött.

(Ja, ja, vet att man ska ta bort blomman för att sticklingen ska få mer kraft, men petunian klarar sig med blomman kvar.)

Du vet väl att det är mycket lätt att ta sticklingar av många utplanteringsväxter som just petunia men även av den kraftiga lobelian (‘Richardii’), femtunga, rabatteternell, eldkrona (Lantana) och många fler. Riv av sticklingen med klack, en liten bit av ”stammen”, och sätt i torv- och/eller sandblandad jord i en sålåda med huv. Vattna och lufta då och då. Så här års går det relativt fort att få fram många nya plantor till kostnad av en.

Om du tycker att du sått för få tomater kan du göra samma sak. Ta en välutvecklad tjuv och stick ner i en kruka eller ännu enklare – sätt den i ett glas med vatten. Rötterna kommer fort och plantan är snabbt igång.

Etiketter: , , ,

4 svar to “Gör flera!”

  1. Ulla Says:

    Hej! Tack för din kommentar och för tipset om Neriumsticklingar! Jag har redan satt några i vatten🙂 Det brukar ju annars inte vara så svårt att ta sticklingar av växter, men just Nerium har jag haft svårt att lyckas med.
    Den var däremot lätt att så, jag tog några frö på Teneriffa för 6 år sedan och blev överraskad av hur lätt de grodde.
    Nu hoppas jag på tur med sticklingarna denna gången.

    Det var en söt petunia, rosa fylld tror jag inte jag sett någon gång.

    Trevlig Helg!
    önskar Ulla

  2. hasselmark Says:

    Glöm inte att ta sticklingarna med klack!
    Trevlig helg du också!
    UllaH

  3. Madame C Says:

    Nämen oj, vilka bra tips! Satte en sådan där klocka av plast över mina lavendsticklingar, efter ditt tips hos mig. Men det här måste ju bara testas. Det låter i varje fall busenkelt – och allt måste prövas enligt min trädgårdsfilosofi;)
    Ha det gott,
    Charlotta

Kommentera

