Först på plan

I går slog den första pionblomman ut. Det var sidenpionen, Paeonia wittmanniana, som vann loppet. Underbart! Under senare år har jag plantera många pioner i min trädgård. I år kommer jag att för första gången få se många av dem blomma. Men sidenpionen är en gammal goding som bara blir större och större.

Etiketter: ,

2 svar to “Först på plan”

  1. Arboarkticum Says:

    Åååååhhhh!

    Man dånar vid åsynen! Vilken Garbo-planta! Har ingen sidenpion, trots idogt pionsamlande. Ska bli ändring på det.

    Även här har den första pionen slagit ut idag – den enkla dillpionen. Helt annorlunda i karaktären än sidenpionen – mer eldig och till och med lite flamsig🙂 I vanliga fall brukar bergspionen vara allra först. Spännande med en ny stjärna på prispallen!

    • hasselmark Says:

      Garbo-planta är ett härligt utryck, det gillar jag. Dillpionen är inte fy skam. Min har inte alls kommit så långt. Nästa blir en rosa bergspion, tror jag.

Kommentera

