Raketfart

   

Allt går så rasande fort…
Ramslöken, som jag äntligen fått fart på och som nu förökar sig på egen hand, visar stjärnorna. Den självsådda klematisen dansar i vinden och  taggiga koreanska berberisen visar sin bästa sida med gula blomklasar. Sidenpionen tackar för sig men står länge med sina lustiga frökpslar – som oftast är tomma.

Etiketter: , , ,

3 svar to “Raketfart”

  1. Ann-Sofi Says:

    Självsådd klematis, det var inte dåligt! Det trodde jag inte kunde hända. Och vilka fantastiska frökapslar sidenpionen har. Som en kungakrona, fast med lite Alice-i-Underlandet-stuk.

    • hasselmark Says:

      Du beskriver sidenpionens frökapslarna perfekt. Jodå, klematis kan fröså sig i nästan besvärande mängd, speciellt om det finns grusplaner/gångar. Många blir fadda i färgen, några strålar. Den på bilden tycker jag är ett lyckat exemplar. Vilka som självsår sig bäst kan jag inte svara på, men jag vet att runt t ex alpklematisen kan jag plocka plantor.

      • Ann-Sofi Says:

        Intressant! Och när jag tänker efter har jag ju märkt att min skogsklematis förvisso har fröat av sig. Den på din bild ser underbar ut.

Kommentera

