Manna från himlen

Den här lilla rackaren med sin glödande blomma har kommit bara av sig själv. Det är en bonnpion, som numera ska heta bergpion. Eller också är det en bondpion – jag ger upp i namnrotande. Den fickparkerade intill en gammal luktpion. Tyckte kanske att den behövde lite sällskap. En annan har slagit sig ner tätt intill granhäcken, precis vid markstenen i för-det-mesta-skugga. Ingen särskilt bra plats för en pion, men vill den så får den.

Etiketter: ,

3 svar to “Manna från himlen”

  1. Arboarkticum Says:

    Men vafalls, har de ändrat namnet? Och vofför det? Bergpion är ju den enkla officinalisen JU. Eller har de ändrat på det med?

    Det låter för övrigt mycket trivsamt med egensinniga pioner som fickparkerar här och var.

  2. hasselmark Says:

    Usch, jag vill egentligen inte ge mig in i den här snårskogen. Men jag kommer fram till att det åtminstone är en släkting (den är ju självsådd) till bergpionen Paeonia officinalis ‘Rubra Plena’ som finns på annan plats i trädgården Och jag har fel när det gäller bondpion. Den finns kvar med eget namn, Paeonia x festiva och där finns också ‘Rubra plena’ som ser likadan ut… Hjälp det snurrar.
    Jag ska ändra i texten.

  3. Arboarkticum Says:

    Inte behövde du ändra texten heller! Snårskog var ordet. Suck. Namn är spännande och förmodligen blir det väl logiskt och bra till slut, men du har verkligen rätt i att man ibland bara ger upp att försöka förstå och lära om.

Kommentera

