VÄKTARE PÅ PLATS

Här står en tagetes i dunklet under tomatplantor med uppdrag att hålla de vita flygarna liksom skadliga nematoder borta. Inte vet jag om det fungerar men jag har hört det så många gånger att jag måste prova. Brukar få en attack av flygarna i slutet av sommaren. Få se hur det går i år…


Jag ska dessutom jaga rätt på en gurkört – de självsår sig överallt – och sätta in i tomathuset. Då mognar tomaterna tidigare, sägs det. Annars brukar jag lägga in några äpplen när de är tjurigt vägrar att bli röda/gula/svarta. Det vet man i alla fall, att äpplen avger etylengas som påskyndar mognad.

Etiketter: , ,

Kommentera

