Hotande skönhet

I mitt stora växthus är det ganska tomt nu när värmen är som värst. Men klockthunbergian (Thunbergia grandiflora), inköpt för någon månad sedan, står där och blommar så sagolikt vackert. Plantan är ännu ganska liten men den hotar att bli åtskillliga meter. Nu behöver den något att slingra i och sedan får resten ge sig efterhand. Kan tänka mig att övervintringen i 10-15 ° blir det knepigaste. Någon med erfarenhet?

Etiketter: ,

8 svar to “Hotande skönhet”

  1. Arboarkticum Says:

    Åhå, är det så den ska se ut? Urtjusig! Våran står i trädgården och blommar inte än (stora knoppar dock). Ska bli intressant att följa om det kommer några goda råd om övervintring.

  2. Linda Says:

    Hej!

    Ingen erfarenhet, men jag tänker på tunnlarna som jag ställer ut i växthuset när det fortfarande är kallt ute. Underbevattning och undervärme. Blir det riktigt kallt kan man lägga en filt över. Har sett att det finns mindre varianter. Fast problemet är väl om den växer direkt i jorden – då blir det knepigare. Går det att lägga en liten värmekabel i jorden och ha en huv över blomman? Kanske helknäppa förslag, men i alla fall en tanke.

    Ha det gott!
    //Linda

    • hasselmark Says:

      Inte så knäppt tycker jag. Men så länge jag har snyggingen i kruka tar jag nog in den i sovrumsfönstret och köper en lampa. Vi har aldrig någon värme på där så det blir ganska kallt. Ruggit att sätta fötterna på golvet men skönt när man sover. Och blommorna gillar det.

  3. Linda Says:

    Hm … det kanske är där jag ska övervintra mina växter. Har ju också ett svalt sovrum. Avstängd värme och glipa i fönstret, men varmt under duntäcket – både jag och blommorna borde kunna trivas😉

    Natti!
    //Linda

    • hasselmark Says:

      Man kan dela svalkan med blommorna – bara de får ljus. Ju varmare desto mer ljus. Och är inga element på så bör inte torr luft vara så stort problem.

  4. Anonym Says:

    Var är den köpt? Jag letar förtvivlat ett nytt exemplar Har misslyckats med 2

    Mvh

Kommentera

