Sticklingstid

En tokröd ros måste finnas i trädgården. Hos mig är det ‘HC Andersen’, ett friskt, välformat stoppljus. Rosen är från 1986. Den påminner om att det är hög tid att ta sommarsticklingar. I år får det bli från just denna och ‘Lousie Odier’, som jag håller av mycket. Men värmen är nog för svår just nu. Väntar några dagar.
Ser du den långbenta spindeln som boat in sig bakom rosen. Han kan inte ha en aning om rosens livscykel och vad trädgårdsvännen gör med den efter blomningen…

Etiketter: , , ,

8 svar to “Sticklingstid”

  1. Sophia Callmer Says:

    Vacker ros, min enda röda ros var en ros från fyrtiotalet som stod i den enda rabatten som fanns när vi köpte huset, nu har hundar och katter tyvärr förstört just den rabatten, grävande efter möss..och rosen är död.
    Vackert med lavendeln och det röda!
    Jag längtar efter regn, kom lite, lite i morse..
    Sophia

  2. Anita Says:

    H C Andersen var en vacker röd herre. Jag har också en röd ros som står i min röda avdelning i rabatten ”Långdansen”. Vilken sort det är vet jag inte för den fanns där när vi flyttade dit. Men jag håller med, en tokröd ros måste bara finnas i trädgården. Det hör liksom till.

  3. Madame C Says:

    Underbar färg! Vad spännande att ta sticklingar från rosor! Hur då, undrar en vetgirig?
    Ha det gott,
    Charlotta

    • hasselmark Says:

      Inte så svårt. Sticklingar med klack är bäst. De sätts i sandblandad jord men jag återkommer mycket snart om det. Just nu är det för VAAARMT!

  4. Linda Says:

    Har du testat att ta sticklingar från vindruvor någon gång? Skulle så gärna vilja norpa från grannens goda gröna druvor. Har hört att man egentligen ska fixa avläggare, men vill hellre ta sticklingar om det går.

    Ha det gott i värmen. Ser fram emot utlovat regn i morgon🙂 Det behövs!

    //Linda

Kommentera

