Tragedin bakom namnet

Rosen Jacqueline du Pré står högt upp på listan i min trädgård. Historien bakom namnet är både verklig och mycket sorglig.

Jacqueline du Pré var en gudabenådad brittisk cellist. Bara 26 år gammal började hon förlora känseln i fingrarna – förödande för en cellist. Hon hade drabbats av MS. Två år senare höll hon sin sista konsert. Då kunde hon inte ens öppna locket till cellofodralet. I oktober 1987 dog hon 42 år gammal. De sista 14 åren var ett rent och skärt helvete. På judiska kyrkogården i London finns den här rosen på hennes grav. Jag lyssnar till hennes musik då och då och får en påminnelse om att man har en hel del att vara tacksam över.

Etiketter: ,

11 svar to “Tragedin bakom namnet”

  1. IET Says:

    Men halloj min sköna! Bloggar du utan att tala om det för mig?🙂
    Nu måste jag ju lusläsa dina inlägg. Och dregla lite över dina bilder.😉
    Hoppas att du har en fin sommar!!
    Kram från Iann

    • hasselmark Says:

      Hej Iann!
      Roligt att höra av dig. Jag har förståss tittat på din blogg och dina underbara teckningar. Lägger in den i min lista. Nu håller vi kontakten.
      Stor kram
      Ulla

  2. Arboarkticum Says:

    Får nästan en tår i ögat över påminnelsen om Jacqueline du Pré. Det ödet lämnar ingen oberörd. Hennes inspelning av Elgars cellokonsert är makalös och har spelat en viss roll i somliga arboarkticers liv.

    Rosen var mycket vacker. Nästan så man skulle skaffa den till vår annars så rosfattiga trädgård.

    • hasselmark Says:

      Skulle jag välja en enda ros för trädgården så skulle det mycket väl kunna vara denna. Speciell och lite blyg men vinner i närkontakten. En virtuos precis som sin namne.

  3. Madame C Says:

    Denna sorgliga historia kände jag inte till, men den berörde… En vacker ros till hennes minne.
    Charlotta

  4. rolando mcclain Says:

    – Yo Yo Ma? No no, forget that. This beautiful sound you hear is Jacqueline Du Pre.

  5. Ann-Sofi Says:

    Detta är den ros som stått högst på min önskelista i flera år. Har aldrig sett den i någon butik. Jag älskar de långa rosaröda ögonfransarna till den delikata blombladsfärgen. Tack för den sorgliga och fantastiska historien om den verkliga Jacqueline du Pré!

  6. Anita Says:

    Så tragiskt, man blir verkligen berörd av detta livsöde. Men rosen, vilken bedårande skönhet, måste kolla vilken zon den klarar. Den hamnade just nu högt upp på min roslista efter ditt fina inlägg och … framförallt efter din fina bild.

Kommentera

