1/2 fröpåse dahlia

När Thompson & Morgan visar bilder på Dahlia variabilis ‘Cactus Hybrids Mixed’  i katalogen/nätet ser de ut att vara ganska lika varandra. Men så här blir resultatet och det tycker jag är bra. Det blir mer spännande på så sätt.
Sådde dahliorna relativt sent, april, planterade om och toppade dem en gång. Nu är de över metern höga och blommar ordentligt. Det kommer de att göra fram till frosten.
De jag gillar får en etikett. Den talar om namn och färg. Sedan tar jag upp de knölarna när plantorna vissnat ner, torkar knölarna några dagar, slår in i tidningspapper eller lägger i grov vermiculite i öppna plastpåsar.
Nästa år blommar de igen. Fantastiskt. Och jag använde bara en halv fröpåse.

Etiketter: , ,

9 svar to “1/2 fröpåse dahlia”

  1. Ruben Says:

    Det må jag då säga var över all förväntan!! Så många olika!! Undrar just vilka som sparas till nästa år? Den röda spindel-varianten ser kul ut, men är kanske lite för stark i färgen.
    Ha det gott1
    /Ruben

  2. hasselmark Says:

    Helt rätt, Ruben. Jag är svag för spindelvarianten. Och så den som är längst till höger därför att den har en så vackert blek ton på undersidan.
    Ojoj, just nu tittade fullmånen fram i mitt fönster. Wow.

  3. Anna Says:

    Jättevackra färger! Jag gillar såna här färgblandningar på blommor. Sådde vallmo shirley mix förra året som kommit upp även i år och underbart med olika färger på blommorna i rabatten.

  4. Anette Persson Says:

    Såklart, naturligtvis, så enkelt, går ut nu och märker upp de jag gillar mest av mina sådda dahliorna.

    Den kl 11 på din bild har läcker form!

    Tack för ditt inlägg hos mig, det gjorde att jag hittade hit. Din ”Fröbok” tillhör mina mest använda böcker.

    /Anette

    • hasselmark Says:

      Hej Anette!
      Välkommen hit. Roligt att du har användning för Fröbok. Den var en stor glädje att skriva. Jag startade bloggen i våras. Jag har gjort flera försök tidigare men då hade jag aldrig tid att uppdatera tillräckligt och då är det ingen mening. Men nu kör jag.

  5. Anette Says:

    Jag hade uppgett fel namn på klematisen. Det är ‘Triinu’, från Kivistik.

  6. Anette Says:

    Beställt via lokala Sta-kretsen en gång! Skulle varit intressant att se prakten på plats.

Kommentera

