Slut för i år, tack för år

Afrikas blå (och vita) har blommat sällsynt fint i år. Men nu är det över för denna gång.

Fröställningarna är bortklippta, alla utom en som ska få mogna och ge frön till en sådd. Det är mycket lätt att föröka Afrikas blå lilja (Agapanthus) genom frösådd. De kommer att gro snällt i växthuset i vår och tar något år på sig för att blomma.

Plantorna får stå ute tills frosten kommer (och det kan bli snart). Sedan flyttar jag in dem i växthuset och drar ner på vattnet. Då vissnar de ner och går i vila. Sedan vinterförvarar jag dem i frostfritt garage i mörker. Det gäller bara att hålla koll på bladlössen som är sugna på ett skrovmål när plantorna börjar växa igen.

Etiketter: , , ,

7 svar to “Slut för i år, tack för år”

  1. Sophia Callmer Says:

    Så mycket blommor du har haft! Min enda blommade för första gången förra året men i år inte en blomma, men den är ju en liten typ jämfört med dian stora så det kan helt enkelt vara så att den växer?

    • hasselmark Says:

      Kanske. Men står den i liten kruka så tycker jag att du ska plantera om i en större. Det är bara nys att Afrikas blå ska stå trångt. Jag planterade om alla mina i större krukor i våras och hjälp vad de blommade. Nu har de fyllt ut de krukorna också så det blir en ny omplantering i vår.

  2. Ruben Says:

    Jag avundas dig som lyckas så bra med denna omöjliga växt, åtminstone övergår den mitt förstånd, den verkar aldrig nöjd, trångt eller inte, samma visa, dålig blomning.
    Svar: Tyvärr var backen avstängd på grund av reparation. Hade någon väntat sig något annat, gräs på rulle monterad i en backe verkar inte precis ha framtiden för sig😉 Men, hade den varit öppen hade jag naturligtvis rullat ett varv eller två …😉
    Ha det gott!
    /Ruben

  3. Madame C Says:

    Hm, intressant läsning för någon som ännu inte vågat sig på denna avancerade växt. Njuter på håll så länge:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    • hasselmark Says:

      Men Madame C, det är ingen svår växt alls. Måste reda ut Rubens problem. Kanske han helt enkelt har en knepig Agapanthus. Det finns två huvudsorter: den som vissnar ner under viloperioden och den som är grön året runt och betydligt besvärligare hos oss.

  4. gourmetodling & kökshemligheter Says:

    Det är verkligen vackra blommor på denna lilja!

Kommentera

