HÖSTDOFTER

I går repade jag salviablad och rosmarinbarr och hela köket doftade som en en bykrog i Toscana. Och på vägen till brevlådan måste man stanna upp en stund och stoppa näsan i ‘Harlow Carr’, som vinner dofttävlingen bland rosor i min trädgård. Nästan osannolik godis för näsan. Om nu frosten håller sig borta så kommer plantan med en otrolig höstblomning, knoppar i massor.

‘Harlow Carr’

Vallmokapseln vilar sig i doften.

Och så klippte jag bort överblommad lavendel och stod i moln av gammaldags linneskåpsdoft. Underbart!

Men hur är det egentligen med lavendelns beskärning? Engelsmännen klipper ju rätt hårt efter blomningen för att få fram snygga små buskar redan samma år. Det anses inte lämpligt i kallare klimat. Utväxten hinner inte mogna av och fryser bort. Så jag gör som vanligt: klipper bort överblommat nu och gör en kraftigare vårbeskärning.

Etiketter: , ,

7 svar to “HÖSTDOFTER”

  1. Ruben Says:

    LJUVLIG är ett ord jag inte ofta använder, men nu måste ordet få komma till heders!!! Vad kan man annars säga om denna ros?? Doftar och blommar på hösten, det är ju nästan som ett kinderägg, tre önskningar i en!!
    Men, skojar du, eller blommar din lavendel nu?? Här är den överblommad med råge! Har du någon av de mer sällsynta sorterna? Här klipps den på senvåren – i kuddform. Det har jag läst ska vara bra.
    /Ruben

  2. hasselmark Says:

    Faktum är att den buske jag tidigare plockat blommor från blommar lite lätt igen. Men bilden är från sommaren så dina örnögon såg rätt.

  3. Marie Lithén Says:

    Håller med Ruben, tre önskningar i en, fast den är tyvärr inte tillräckligt tuff för mitt klimat. Men ett kök som luktar Toscana ska jag nog kunna få till:-)

    • hasselmark Says:

      I USA placerar man Harlow Carr i zon 5a, vilket betyder en kyla på -28,8. I min trädgård utanför Stockholm var det den ros som fixade vintern allra bäst – inte någon skada alls. Men så var den snötäckt också. Zon 4, varför inte?

  4. matpolisen Says:

    Prova mitt recept på röd snapper med rosmarin. Doftar och smakar gott. Jag på en otroligt vacker lavendelodling i England för något år sedan där man steg för steg visade hur man framställer lavendelolja. Det var lärorikt.

  5. hasselmark Says:

    Jag har aldrig lagat till röd snapper. Nu ska jag verkligen göra det. Tack för knuffen!

Kommentera

