Ta tomatfrön!

Tänka sig. I oktober-november tar jag frön av tomaterna och 2-3 månader senare sår jag dem. Då blir vintern kort!
Men varför ska man ta frön från sina tomater? Jag ser flera skäl.
1. Sorter som är svåra att få tag i. ‘Ananas Noir’ är en sådan och den kommer ”true” (blir likadan) från eget frö. ‘Kumato’ från grönsaksdisken är en annan. Den finns helt enkelt inte som frö. (Är ett skyddat varumärke, men hobbyodlarna kan man inte göra mycket åt.)
2. Man kanske fått en speciellt god tomat eller till och med ätit den på krogen. Några frön i servetten slinker lätt med hem.
3. Ingen lust att köpa frön när hela växthuset är fullt.
4. Experimentlusta!  Om man sått en F1-hybrid så vet man aldrig hur avkomman blir. Oftast sämre tyvärr, men ibland sker under.
5. Det ingår i odlargenerna att ta frön.

Så här gör du:
Krafsa ur fröna och lägg dem i ett glas vatten. Byt vatten morgon och kväll tills allt fruktkött är borta. Det kan ta upp till en vecka. Torka sedan fröna luftigt. (De fastnar på hushållspapper, tesil är bättre.) Efter ca tre veckor är fröna torra. Så i vår.
Jag lovar att grobarheten blir mycket bra.

Etiketter: , ,

15 svar to “Ta tomatfrön!”

  1. lilian Says:

    Heja! Heja!

    Mer så´nt!

    Så gör jag också – dom blir godare och godare – mindre och mindre, så nästa år får jag nog köpa frön.

    Jag har ursäktat mig med eko-odling i.st.f. att köpa frön som fraktats långt, jag har en hel Ikea-kasse med frön o.s.v men framförallt är det så himla kul, att göra hela cirkeln själv. Tyvärr så korsas dom ju kors och tvärs, så man vet aldrig vad man får.

    • hasselmark Says:

      Jodå, de korsas, men inte så mycket som man tror. Jag har fått fram många rena sorter. Det där med mindre och mindre låter intressant. Vet du vad det var för sort från början?

  2. Linda Says:

    Jag håller som bäst på att ta sticklingar av mina tomatplantor. Tänker förvara dem ljust och svalt i vinter. Förhoppningen är att få en tidig skörd i vår.

    Och angående att plantera frön från matvaruaffärens tomater så har jag fått min finaste tomatplanta någonsin på det sättet. Har en sådan tomat i frysen till nästa säsong. Får se om det fungerar. Men när jag satte den från början, så planterade jag helt enkelt en tomatskiva. Det gick hur bra som helst.

    Tack för det här inlägget – ska testa att ta frön på sättet som du beskriver.

    Trevlig söndag!
    //Linda

    • hasselmark Says:

      Det med att vinterförvara tomatplantor vill jag verkligen höra upplösningen av. Tomater kan faktiskt gro i sina egna frukter sedan de spruckit upp. Men för det mesta ruttnar de innan, vilket också kan hända en tomatskiva. Men alla sätt är tillåtna.

    • Linda Says:

      Hej!

      Jag sparade en av mina sticklingar över vintern. Den fick bo i ett söderfönster och gav första tomaten den 24 april. Plantan har bott i växthuset sedan i våras och ger fortfarande tomater. Ska definitivt göra om det här. I vår ska jag nog dessutom ta sticklingar från de övervintrade tomaterna.

      Ha det så gott!
      //Linda

  3. Sophia Callmer Says:

    Tack för inlägget ska prova!
    Var hos Camilla Plum i september förra året när de höll på att samla frön från alla sina tomater och chilier, det var långa rader med små byttor med olika sorter!

  4. Renée Hydén Says:

    Hej Ulla
    Läste i Aot att du ska sluta skriva. Jättetråkigt. Men jag blev jätteglad då du hade en egen sida som du hänvisade till. Toppen. Ser fram mot alla nys inspirerande inlägg.
    Renée

    • hasselmark Says:

      Hej Renée!
      Jag slutar i alla fall med Inspirationssidorna. Jag har gjort dem i så många år att det räcker nu. Men här på bloggen kör jag vidare. Roligt att du kom hit.
      Ulla

      • Eva Says:

        Hej Ulla,
        Ville också säga att jag tycker att det var tråkigt att du slutar med inspirationssidorna, jag har alltid gillat dem. Råkade förresten läsa om förra numret och såg att vi hade gjort liknande planteringar med gräs och alunrot Creme Brulé (var det väl?), det var ju lite kul. Nu vill jag tolka din rad ”Jag slutar i alla fall med Inspirationssidorna” på ett positivt sätt och hoppas du fortsätter på AoT i annan form i så fall!!
        /Eva

      • hasselmark Says:

        Vi gillar tydligen samma växter, kul. Det kan väl tänkas att jag gör något inslag i AoT – eller någon annanstans. Nu är jag en helt fri människa och det är härligt.

  5. Ruben Says:

    Hej!
    Ja, det är klart man ska ta tomatfröer!!!
    Jag hade en fråga med anknytning till ämnet fröer! När man tar fröer från Zinnia, så finns det liksom två sorters fröer på blomman. Fröer längst ute i kanten, som ofta sitter ihop med ett kronblad och fröer i själva ”kotten” i mitten. Finns det någon skillnad i egenskaper på avkomman beroende på vilket frö??
    /Ruben

    • hasselmark Says:

      Här finns en bild på hur de ska se ut.

      Beskrivs som en liten rymdraket med spetsig noskon och två vingar där bak. Gulligt!
      Tror det är så att de i mitten har mognat och att de andra är på väg. Eller?

  6. Minh Henthorne Says:

    I’ll right away snatch your rss feed as I can’t to find your email subscription hyperlink or newsletter service. Do you’ve any? Please permit me recognize in order that I may subscribe. Thanks.

  7. piasilvertsrand Says:

    fina tips! tack så mycket!

Kommentera

