126951 landade säkert


Det är minst 15 år sedan jag köpte trädormbunken Dicksonia antarctica, som korrekt ska heta sydlig trädormbunke. Den fanns till extrapris på Wisley, det engelska trädgårdssällskapets flaggskepp en bit utanför London. Ormbunken kostade £50. Sådana växter fanns det då inte skymten av i Sverige och jag slog till – utan vidare tanke på hur jag skulle få hem den. 20 kg planta är inte så hanterbart.
Men jag kom igenom flygplatskontrollen och in i planet där flygvärdinnan höjde på ögonbrynen.
Efter en timme hade fötterna domnat bort och jag nös ideligen. Tror att den rackarns ormbunken behagade släppa sina sporer. Det var sen lördagskväll och flygbesättningen var lite uppsluppen så till slut tog en road flygvärdinna hand om eländet och öppnade en plantgarderob ”men bara för den här flighten” sa hon  bestämt – om jag skulle dyka upp igen.
Väl hemma hittade jag certifikatet.

Australien och Tasmanien har tjuvats på många trädormbunkar. De är så himla lätthanterliga när det gäller plantering. Det är bara att hugga av stocken och sätta ner i planteringshålet. Det gjorde man vid restaureringen av The Lost Gardens of Heligan i Cornwall. Här skulle det väl gå sämre för även om D. antarctica är frosttålig så överlever den inte en massa minusgrader. Min vinterförvaras i säkerhet. Certifikatet visar att jag är legitimerad trädormbunkesägare. Det känns skönt!
Varje vår/sommar  ”föder” den nya blad. Man känner nackarna om man stoppar ner fingret mellan de redan befintliga fanorna. Det är helt underbart vackert när de rullar ut sig och med Dickson, som vi kallar den, började en lång och ingalunda överstånden kärlek till ormbunkar.

Etiketter: ,

10 svar to “126951 landade säkert”

  1. Ruben Says:

    Oj, oj, så mycket besvär!! Men en riktig klenod fick du med dig hem! Litet nyfiken, hur stor kruka har du? Och, vad är en plantgarderob?
    Trevlig fortsättning på helgen!
    /Ruben

    • hasselmark Says:

      0,5×0,5 m (kvadratisk) skulle jag tro. Plantgarderoben var ett litet krypin bredvid pytteköket. Tror det var personalens egen garderob. Gulligt av dem men jag misstänker att det skulle vara omöjligt i dag att flyga med 20 kg trädormbunke som handbagage.
      Ha det bra du också.

  2. Arboarkticum Says:

    En helt underbar historia om en alldeles obeskrivligt ljuvlig växt.

    ”Legitimerad ormbunksägare”. Oj. En titel vi vanliga dödliga bara kan drömma om…

  3. Anita Says:

    Så fantastiskt roligt det var att läsa detta. Och vilket fynd. Så roligt du har den kvar efter så många år. Det var extra intressant att läsa att den finns i The Lost gardens of Heligan. Där har jag varit två gånger och fascinerats av alla växter.

    • hasselmark Says:

      Tyvärr har jag inte varit där men sett trädormbunkar på andra håll i Sydengland. Det gick en TV-serie för många år sedan om Heligan. Och det jag minns bäst från den är när trädormbunkarna kom – avhuggna. Jag trodde nästan inte att de skulle klara det men det var tydligen inga problem.

  4. Sophia Callmer Says:

    Härlig historia med flyget och plantgarderoben. Trädormbunkar är fantastiska växter, har nyligen varit och plåtat hos en man härnere i söder som har några stycken, vackra, vackra blad.
    Om han är legitimerad ormbunksägare vet jag inte..

  5. Anja Says:

    Hej Ulla!

    Vad tiden ”går” – fort! Jag kommer så väl ihåg hur du skrev om trädormbunken i AoT och jag blev direkt sugen! Nu har jag en – inte så värst stor än, men den växer ju!
    Ja. Du har varit upphov till mycket inspiration för mig!/Anja

Kommentera

