Snabb krokusblomning

Om man inte får vandra i Kaukasus klippbranter och sniffa på höstkrokus, Crocus speciosus, så kan man i alla fall snabbnjuta av dem. Just nu säljs lökar, som ofta gått så långt att de vita tipparna är centimeterlånga. Köp dem och sätt i en kruka. Det dröjer inte länge förrän du har en ljuvlig och doftande upplevelse.

Sedan går det förstås så här:

Om marken inte är frusen planterar man ut lökarna och hoppas på en återkomst nästa år. För att det ska ske måste bladen, som kommer efter blomningen, få chansen att utvecklas. Om du inte lyckats med höstkrokus i trädgården kan det bero på platsen. Naturligt växer den på bergssluttningarna där vattnet rinner undan, det är alltså extremt väldänerat. Tänk på det!

Etiketter: ,

9 svar to “Snabb krokusblomning”

  1. Ruben Says:

    Det är ju nästan så man får vårkänslor!!!
    /Ruben

  2. Anja Says:

    Tänk att jag har faktiskt vandrat i Kaukasus! Det är knappt jag tror det själv! Ingen botanisk resa dock.

    Jo, det är lökväxters ”hemlighet” – det där med dränering – fastän en del är känsligare än andra!
    Trevliga bilder./Anja

  3. Anja Says:

    PS

    Har försökt att länka din blogg i min , utan att lyckas. Jag har bloggspot – många andra har länkat i den, men jag misslyckas. Har du någon idé varför?
    DS

  4. Anja Says:

    PPS

    Flåt! Hoppa över mitt PS! Visst ligger länken i min blogglista.
    Usch så dum jah känner mig:((

    DS

  5. Anette Says:

    Ibland är ju underbart kort. I mina ögon är de minst lika fina frostnupna.
    Har inga höstkrokus, mest p g a att här finns ännu inte rätt miljö. Vill vara snäll med växterna…
    /Anette

Kommentera

