En mans verk

Kan inte påstå att jag är stormförtjust i den här tvåvåningsrudbeckian, Echinacea purpurea ‘Doubledecker’. De där dubbla blommorna varar inte heller i evighet. Men jag tror att jag skulle bli förtjust i Eugene Schleipfer, som är mannen bakom skapelsen. Han är trädgårdshandlare i tyska Neusäß, en stor, bullrig, glad och diskussionslysten 63-årig man i keps och skinnväst, som ärvde en plantskola och blev ”gärtnerunikum”. För många år sedan hittade han en mysko rudbeckia, gjorde massor av selektioner och presenterade sedan dubbeldeckaren. Jelitto var först med frön och de köpte jag. 

 
Eugene kallas också The Plant Whisperer för ingen förstår sig på växter som han. Eller jord. Sedan han kramat en näve jord i handen kan han säga pH-värdet! På det området har han blivit testad. Folk åker miltals ifrån för att besöka hans plantskola. Bilar jag genom Tyskland någon mer gång kommer jag också att göra det och köpa Gentiana  ‘Eugen´s Allerbester’ ur skaparens egen hand. Det är en fylld helt förtjusande gentiana.
Nej, Eugene har varken blogg eller hemsida!

Etiketter: , , , ,

4 svar to “En mans verk”

  1. Madame C Says:

    Attan också att han inte finns. I cyberspace. Ska man behöva ta sig fysiskt hela vägen till honom? Tja, om det är vad som krävs, får det väl bli så!
    Ha det gott,
    Charlotta

  2. Anja Says:

    Vilket skojigt sammanträffade, Ulla, att du råkade skriva om denna förtjusande Gentiana och om upphovsmannen. Jag måste nog också leta lite mer fakta om honom – jag kan ju inget alls!/Anja

  3. hasselmark Says:

    Den här gentianan är nog som namnet säger ”allra bäst”, så vacker…

Kommentera

