Kommer, går – och kommer

Svavelpionen har lagt sig platt på marken. Men frön har den lämnat efter sig. De ska få gro i små pottor nergrävda i jorden. Fast jag brukar glömma var…

I nästa vecka tycks det i alla fall här i Stockholmstrakten bli klart och torrt väder. Då är det fint att ta in frön.

Alliumfrö

Många tror att de frön man plockar själv är sämre än de som kommer från fröfirmorna. Men så är det alls. Dina egna frön har inte plockats för länge sedan, legat i stora lager eller för varma butiker. De är färska och har hög grobarhet om du inte gjort allt fel. Vanligast är nog att man plockar fuktiga frön och packar i påsar innan de torkat. Det går inte så bra. Låt dem torka åtminstone tre veckor helt öppet.

Etiketter: ,

4 svar to “Kommer, går – och kommer”

  1. Anja Says:

    Vilket bra tips det där att låta dem torka i tre veckor, men det gäller alltså fröer som man inte skall så färska, antar jag?
    Jag har försökt att så porslinsklockan, Anemonopsis macrophylla utan att ha fått fram en enda planta. Har prövat färska och torkade. Undrar vad jag har gjort för fel?/Anja

  2. hasselmark Says:

    Du menar säkert porslinsanemon. Har du ställt sådden av de färska fröerna ute i vinterkylan? Vad jag förstår ska det vara rätt metod, men att de tar lång tid på sig.

  3. Anita Says:

    Varje år så tänker jag att jag ska ta frön av svavelpionen. Och varje år så blir det inte av. Ska bli spännande att höra om du hittar dina små pottor nästa år.

Kommentera

