Kapitel 1 – en ny tidning


Jag ska berätta en historia för er, mina vänner. Den är sann så vitt jag minns och underbar (fast jävligt jobbig) såsom jag upplevde den och – faktiskt  – betydelsefull för nutida trädgårdsmänniskor.  Det var när Allt om Trädgård kom ut 1993. Och det var jag som fick i uppdrag att skapa den. Som journalist kan man inte få ett mer spännande uppdrag än att skapa en ny tidning. Då offrar man nattsömn, vänner, familj – man blir en ganska vidrig person som mår ömsom som en kung men också som en våt fläck. Kan lova att jag fick betala… En dag stod jag med huvudet rakt in i väggen…

Etiketter:

8 svar to “Kapitel 1 – en ny tidning”

  1. Ruben Says:

    Detta skall bli intressant att följa! Antar, att det inte är fullt så enkelt, som man inbillar sig. Helt nyligen hamnade en gammal Allt om Trädgård i min ägo. Nummer 3 från 1995. I din spalt skriver du bland annat om hur det kändes att bli fotograferad för tidningens räkning. Har läst det flera gånger – och jag skrattar lika gott – varje gång! Vilken otroligt duktig skribent du är. Och din humor är ju enastående!
    /Ruben

  2. hasselmark Says:

    Tack snälla Ruben. Det värmde gott i oktoberblåsten. Jag tänkte försöka att ge min ärliga bild av en tidnings tillkomst och en del sådant som det aldrig talades om. När jag bläddrar i mina tidningslägg så minns jag en hel del…

  3. Marie Lithén Says:

    Åh vilken nostalgi att se det omslaget. Minns än i dag njutningen av att få den i min hand. Var i många många år trogen, men om jag ska vara helt ärlig så försvann jag ett tag då du försvann/ bytte plats. Är nu tillbaks igen men inte alls så frälst som då för länge sedan. Blir intressant att få höra din historia

  4. Anette Says:

    Minns väl när tidningen inriktad på just trädgård började komma ut. Har tyvärr inga nummer kvar längre. Det blir intressant att ta del av din bild av det hela.
    Den där ”väggen” är tyvärr också bekant. Nog betalar man länge för den resan. Tack och lov trädgården fanns den gången.
    Omslag med blå blomma, en tid var det rosa efter rosa efter rosa. Bättre variation nu.
    /Anette

  5. Madame C Says:

    Åh, ja! Ser fram emot all spännande läsning framöver. Men förstår också att det finns en hel del som måste vara smärtsamt att skriva om. Fantastiskt att du vill dela med dig:)
    Att ge sig in i saker som uppslukar en helt är vanligt och sällan tänker omgivningen på de uppoffringar som krävs…

  6. Carita Says:

    Har varit med från början och alla nummer finns kvar. AoT är inte en tidning som man slänger utan kan återkomma till för att lära sig mer om växter m.m. Tänker inte ge upp den i första taget även om jag kommer att sakna Dina sidor Ulla !
    Kram
    Carita

  7. Annika Christensen Says:

    Ohh Ulla vad du har glatt hela SVerige i många många år med så mycket bra så du kan aldrig ana.
    Jag köpte tidningen när jag bodde i STockholm i lägehnet långt innan jag hade trädgård själv. Det är därifrån jag lagt bilder på minnet som jag fick stor glädje av till sist.(utan att jag visste att jag skulle göra det gör idag)
    Oj oj Ulla vad du skriver bra. Synd att du skulle stöta på den där väggen.
    Synd även med vädret när du skulle gräva, fast det är ju små bekymmer i det stora hela.
    Ha det gott
    Annika

Kommentera

