Brukar du spira frön?

I butikerna finns det ju små skott från solrosfrön, ärter, smörgåskrasse, mangold och annat. Utbudet har ökat på senare år. Men när allt annat i trädgården går till vila är de här små odlingarna på fönsterbrädan riktigt trevliga. Bildens ärtskott är helt enkelt ”ärtsoppeärter” från specerihyllan. Grova frön, som ärter, behöver  blötläggas ett dygn innan de placeras på en bädd av fuktigt hushållspapper och en plastfolie över (gör små hål i den). Andra, som mangold, broccoli m fl, läggs direkt på pappret. Det gäller bara att hålla fuktigt, spraya. Det tar inte lång tid förrän du har färska grönsaker som ger koncentrerade antioxidanter och vitaminer. Tänka sig, hela vintern…
Tips: spira senapsfrön (finns i affärens kryddhylla) om du gillar en kick i salladen.

Ärtan, pärtan, piff, paff, puff.

Etiketter:

5 svar to “Brukar du spira frön?”

  1. Johanna Says:

    Du är stor inspirationskälla när det gäller odling från frö. Jag har alla dina böcker, tror jag, och brukar återkomma till de med jämna mellanrum. Just nu har jag lite paus. Ska ta hand om det sista innan vintern. Men snart börjar sökandet efter nya frön och utmaningar.
    I år blev det olika varianter av Pulsatilla som jag lyckades få att gro i mängder. Ska bli spännande att se alla blomma nästa år.

  2. Ulla Says:

    Jo, jag brukar också spira, men mest grodda🙂 Både nyttigt och vackert.
    Just nu har jag mungbönor-groddar på gång. Svarta berlugalinser är en av mina favoritgroddar.
    Trevlig Helg!

  3. hasselmark Says:

    Johanna, att få många pulsatillor är inte fy skam.
    Ulla, Tänk vad man kan göra med små frön hela året.

  4. IET Says:

    Så fina bilder Ulla… Och jag ska prova att spira. Jag misslyckas alltid med groddning, men något säger mig att jag säkert kommer att lyckas bättre med spirning.
    /I.

Kommentera

