Ajöss…

…Madame Boll…

…och alla sömntutor!

Etiketter: , ,

8 svar to “Ajöss…”

  1. Eva Says:

    Ja, i natt var första ”riktiga” frosten, under – 3 och länge också… I natt ska det förmodligen bli ännu kallare, och lägre temperatur under dagen med. Trist! Men så är det ju. Och sen behöver man ju åtminstone inte oroa sig för frosten mer, och täcka och dalta med de känsliga. Dags att planera för nästa år!

  2. hasselmark Says:

    Håller med om att den definitiva vändpunkten är en befrielse. ”Nästan frost” är bara nervöst.
    Trevlig helg!

  3. Ann-Sofi Says:

    Underbara bilder!!

  4. Ruben Says:

    Så fina bilder. Det är ju något magiskt över rimfrost!!!
    Här har det inte varit tillräckligt hög luftfuktighet för att det skulle bli så fina rimfrostmönster. Annars hade jag naturligtvis varit ute med kameran.
    Svar: Jag har både knölar av gamla dahlior samt från frösådda i våras, t ex. dahlian coccinea palmeri, som hade en riktigt stor rotklump med ganska många ”korvar”. Andra frösådda hade endast några lillfingerstora ”korvar”. Men, min gamla vita, har en enorm rotklump, och den hade gärna fått vara mindre. Är lite rädd för att dela den (rädd för virusangrepp, vet inte om det är relevant) men ibland klipper jag bort de största korvarna och slänger dem.
    /Ruben

    • hasselmark Says:

      Tack för svaret, Ruben. Det där med virusangrepp är säkert relevant men jag inbillar mig att om man bara låter knölarna ligga luftigt så att snittyorna får torka går det för det mesta bra. Det är väl dessutom den mest använda förökningsmetoden av dahlior.

  5. Linda Says:

    Underbar bild på rosen!!! Har aldrig sett rimfrost på det sättet på en blomma.

    En fråga. Du verkar ju gilla att ta egna frön. Och det gör jag också, men jag går i bet på dahliorna. Knopparna hinner gegga till sig innan jag kan skörda några frön. Något tips?

    Trevlig kväll!
    //Linda

    • hasselmark Says:

      Kan nog tyvärr inte ge något annat tips än att man bör låta de tidiga överblommade blommorna sitta kvar så att fröna mognar under en period när det inte är så fuktigt. Om man väntar till framåt hösten är det i regel för sent. De bara ruttnar.

      • Linda Says:

        Aha, då ska jag försöka få tidiga dahlior nästa år. Kanske är det enklast att ta fröer från de dahlior man odlar i kruka – de går ju att förvara i växthuset och hålla på torra eller fuktiga man vill.

        Ha det så gott!
        //Linda

Kommentera

