Nu kan jag kasta hatten…

…genom äppelträden!

Vi tog hjälp av en proffsig beskärare till våra fem gamla, stora och rätt igenvuxna äppelträd. Nu vill jag lova att de är luftiga. Fast det där med hatten är nog bara en dumhet. I äppelkretsar anser man att det är bra att beskära gamla träd under hösten, dock inte alltför sent. Träden mår fint och det kanske till och med blir färre vattenskott. Duktiga trädbeskärare hittas på Pomologens adresslista. Frukten dråsade i backen under behandlingen men vi hade redan mer än nog. (Var tvugna att köpa en frys till för den lättsockrade äppelsylten och massor av äppelkakor.)

Trädbeskärare Bengt hittade också en sort vi inte hade en aning om: Stenkyrke, ett gotländsk äpple. Litet men ljuvligt gott. Tre av träden är ympade med flera sorter. På bilden Ribston, gott vinteräpple. Trädet var en ren och skär urskog innan friseringen började. Bakom och knappt synligt: Celini, inte så vanligt hörde jag.
Vet du vad den där paraplyklippningen kallas? Jo, Brommabeskärning! Sånt vill vi inte ha.

Det stora äpplet är Rossvik. De röda Maglemer. De mindre till vänster tror jag är just Stenkyrke.

Etiketter: , ,

4 svar to “Nu kan jag kasta hatten…”

  1. Ruben Says:

    Har alltid förknippat hattinkastningar i äppelträd med plommonstop. Det är väl vad normalhändig skulle klara av. Ska du nu absolut kasta in dina vidbrättade solhattar får du nog träna ett tag!!!😉
    Ha det gott!
    /Ruben

  2. Sophia Callmer Says:

    Stenkyrke är ett sånt där äpple jag drömmer om.Men Maglemer har jag satt och i år kunde vi plocka för första gången. Min morfar hade ett jättelikt Maglemerträd som försåg honom och mormor och min familj med äpplen en stor del av vintern. De är så goda och vackra!

    • hasselmark Says:

      Stenkyrke var överraskande gott. Jag visste inget om det tidigare. Nu är jag förstås nyfiken på hur ett Gotlandsäpple (landskapsäpple där) kunde hamna i vårt Rossvikträd. Men ingen finns kvar av de som bodde tidigare i huset så det får jag nog aldrig veta.

Kommentera

