I det sparsamma ljusets tid

Solen flämtade till en stund idag och då gick min hund Agnes och jag ut. Inte ens växthuset med bredsida mot söder (inte bra sommartid) får någon större D-vitamindos just nu.

De frostmålade löven behöll sin glasyr på skuggiga platser och det är nu bara Djävulen, så kallar vi smällspirean Physocarpus opulifolius ‘Diabolo’, som håller färgen i min trädgård. Jag har haft den i många år och gillar den fortfarande skarpt. Annars har jag tyvärr lätt för att tröttna.

De här trollfrisyrerna tillhör  en klematis som självsått sig. Och nu far det ena fröet efter det andra iväg och kanske blir det plantor någon annanstans. De får gärna sticka över till grannarna. Vi har goda och glada grannar och jag unnar dem verkligen klematisplantor. Men jag kan inte garantera att de blir snygga.

I växthuset fortsätter trädormbunken att rulla upp sina nya blad. Det är ingen syssla den brukar ägna sig åt så här års. Men det beror nog på omplanteringen i somras. Den fick nytt mod och det behövdes. Den har jag inte heller tröttnat på.

Och äntligen börjar fröerna mogna hos Afrikas Blå. Har visserligen sex plantor men jag tänkte så några till. Det är ju så lätt, de är grymt dekorativa och drar in en medelhavsfläkt i trädgården – fast egentligen är den ju sydafrikansk. Jag hoppas också att humlorna har fixat ett möte mellan de vita och de blå så jag får någon blekt ljusblå.

Just nu känns det långt till nästa trädgårdssommar. Men jag brukar tänka på tomaterna. Om knappa 3 månader ska jag så dem och då är det väl vår. Nästan. Men innan dess ska jag och min lilla hund gå en kurs som heter Cirkushund. Det passar henne perfekt. Hon är galet glad i att lära sig att göra saker. Det är bara jag som behöver träna in pedagogiken.
TREVLIG HELG alla där ute!

Etiketter: , , ,

12 svar to “I det sparsamma ljusets tid”

  1. Linda Says:

    Jag fick nyligen en vit Afrias lilja av en arbetskamrat. Den blommade för fullt och har nu fått små frökapslar. Är liljan alltså enkel att föröka med hjälp av frö?

    //Linda

    PS! Gillar perspektivet🙂

  2. Anja Says:

    Nämen välkommen Ulla! Jag kan bädda på golvet under den röda änglatrumpetens tysta klockor ;))!
    Trädormbunke – ja! – vet du att det var DU som skrev någon gång om den i AoT. Vips skaffade jag en själv vilket jag lyckades ha ihjäl efter ett par år. Nu har jag haft en ny i tre år och DEN tänker jag sköta väl! Den är också kvar i växthuset än idag på förmiddag, men se’n åker allt i källaren och änglatrumpeten får pröva civiliserat liv inne vid matrumsfönstret./Anja

  3. Anja Says:

    PS

    Brukar du dela afrikas blå lilja också? Mina brukar jag göra så med när det är FÖR trångt i krukan och då går det till så att jag får ta till yxan och demolera hela krukan. Att så har jag inte provat, men det gör jag naturligtvis nu! Hur länge tar det från sådd till blomning?
    På tal om tomatsådder eller sådder över huvudtaget så brukar jag räkna ”kallt” med att min vår börjar i januari då de första perenna fröerna hamnar i sålådor. Tomaterna tar jag vecka 10-12. Ha’t !/Anja

    • hasselmark Says:

      Härligt Anja!
      Jag har numera också växterna i källaren och har slutat att plasta in växthuset. Vi har ett gammalt garage där ingen människa kan få in en bil och lyser upp det med två högtrycksnatriumlampor. Problemet är att det kan bli för varmt.
      Jodå, jag delar också Afrikas blå. Och, som sagt, man får ta till släggan. Jag blev väldigt överraskad av min första sådd. Hade läst att det kunde ta flera månader innan fröna grodde. Men de första tunna stråna kom efter 15 dagar och flera av plantorna blommade med en stängel under sin andra sommar. Sedan har de ökat med en stängel per år, ungefär. Hade sådden i ett fönster inomhus. Det bästa med de här nedvissnande vintervilande Afrikas blå är att de kan stå utan ljus. Det är fullt krig om de ljusaste platserna.

  4. Sophia Callmer Says:

    Trevlig helg!
    Visst är det mörkt, nu jag är lika naiv varje år fattar inte varför bilderna blir så mörka när jag plåtar sen kommer jag på att det är november, och snart en månad till årets mörkaste dag..
    Tomatsådd ger hopp om ljusa tider, det är ju faktiskt snart.
    Vilken magnifik Afrikas blå du har.

  5. Anita Says:

    Har en annan Physocarpus opulifolius som heter ‘Red Baron’. Växer långsammare än ‘Diabolo’ men har samma lysande röda färg. Tittade på den senast igår då den lyste som en röd fackla i trädgården. Extra vackert mot frosten.

    Ha en fortsatt skön söndag!

    • hasselmark Says:

      Långsammare skulle inte vara fel. ‘Diabolo’ spretar iväg rätt fort. Så det blir nog en vårplantering av ‘Red Baron’. Tack för tipset. Mysig söndag till dig!

  6. Görel Kristina Näslund Says:

    När det är grå november gillar jag att kunna gå in på din trädgårdsblogg och njuta av vackra bilder, Ulla.

Kommentera

