Rosor på gott och ont

Nu får man nog inse att det blir inget av de där rosknopparna som bleka om nosen fortfarande hänger kvar. Så nu är det risk för att det slinker med en bukett från matbutiken. Men man bör vara medveten om under vilka usla förhållanden många rosplockare (kvinnor) i Östra Afrika lever. Det är därifrån de flesta rosorna kommer. För mig och dig spelar några kronor mer inte så stor roll men för en kenyansk ensamstående mamma kan det betyda mycket. Kolla efter rättvisemärkt! Det kan se ut så här. Jag har hört att Coop och Ica varit rätt duktiga på att ställa krav men hur de följer upp dem vet jag inte. Det vore fint med en redovisning på den fronten.

Den här rosen är en sådan där bukettros förmodligen odlad i ett ”långt bort i världen-land”. Jag köpte den på Ica. Gissa om min förvåning när den stod kvar i vasen i 16 dagar! Och förfallet började så vackert med att kanterna rullade sig. Jag har luskat lite på nätet och jag tror att den heter ‘Chelsea’ men såldes under parollen ”Rosor efter färg”. Köpte också den rosa varianten men den hade inte alls samma kvalitet.

Etiketter: , ,

4 svar to “Rosor på gott och ont”

  1. Anja Says:

    Yes! jag blev glatt förvånad igår när jag skulle köpa snittblommor i Blomsterlandet. Där hade de dessa FairTrade märkta rosbuketter från Kenya. Däremot funderade jag varför buketten hette Roses with name – inte kunde jag hitta något namn.
    Till Coop har jag ett mycket komplicerat förhållande. Jag gillar dessa fräscha, välsorterade affärer med stort ekologiskt utbud av varor, men kan inte begripa vad brasiliansk nötkött gör där. Att vara så himla opportun att man måste behaga precis alla är för mig inte äkta utan dubbelmoral. Men, visst är det bra att det finns vettiga alternativ där.Har tom. frågat en ansvarig ang. det brasilianska nötköttet och fick till svar att kunden måste få välja…Herreje! Vi har väl nötkreatur hemma och i allra värsta fall i Europa så det räcker och mer därtill. Oj. Det blev visst långt igen;))!/Anja

  2. Randi, Sweden Says:

    Helt underbar ros! Och bild! Tänk så ofta man köper rosor, som bjuder på superkort njutning.
    Ja, jag försöker alltid köpa Fair Trade produkter om det finns som alternativ. Men visst undrar man ibland, om Fair Trade verkligen alltid är fair. Jag gör i alla fall det valet.
    Kram Randi

  3. Anita Says:

    Oh ja, FairTrade kommer jag definitivt att titta efter då det börjar bli dags snart att köpa vinterns rosor. Den du visar är ju fantastisk. Den ser nästan ut som en sidenros. Helt underbar.

  4. hasselmark Says:

    Jag hoppas innerligt att vi gör nytta genom matt köpa Fair Trade. Jag gör det också när det gäller kaffe och te och en del andra produkter. Ändå har jag en molande känsla, att inte veta hur det egentligen är. Tycker att i alla fall stormarknadsföretagen borde vara bättre på att informera och berätta om hur de kollar upp. Gör mig inte mycket att ”bli av med några kronor” men jag VILL VETA. Ska nog ge mig på Ica Och Coop och be om ”redovisning”. Återkommer om det.

Kommentera

