Nu blev det bloggtorka

November lägger en smygande sordin på trädgårdsglädjen. Blött, klafsigt, möglande växtdelar, nattfrysningar, glatta stengångar. Men i dag har vi flyttat över alla växter från växthuset till källaren/garaget och monterat upp två 400 watts högtrycksnatriumlampor. Vi kör med 12 timmar ljus under natten för att dagtid kunna gå in utan bländande ljus och pilla och vattna. Pelargonerna stormtrivdes i det allt kallare växthuset och blommar fortfarande som besatta. Få se om de fortsätter med det. Neriumplantorna är däremot inte lika förtjusta. Olivträdet fick klippas ner för att komma in i garaget. Och de mastiga paradisträden (nu säkert över 25 år gamla och med grova stammar) naggades också rätt rejält och hamnade som vanligt i vardagsrummet. Där får de stå ut med åtskillig värme från vinterns brasor och har alltid klarat det bra. Vilka växter! Liljor i kruka och Afrikas blå åkte in i garagemörkret under borden. Så nu är det bara att göra något annat.
Fast snart ska jag betälla nya tomatfrön. Om några månader är det dags.

Etiketter:

7 svar to “Nu blev det bloggtorka”

  1. Sophia Callmer Says:

    Novembers gråhet är jobbig, här också slipprigt, geggigt och visset. Men de där växterna som övervintrar ger lite hopp i grådiset.
    Paradisträd låter fint, snälla de är som står ut med brasvärme.
    Du är en optimist som tänker på tomatfrön..men visst måste man ser framåt!

  2. Anja Says:

    Nä men Ulla! Det är ju NU som man har tid att snacka med folk och drömma om kommande växtsäsong och vara social med bloggfolk. Det är ju NU som man kan djupreflektera över lyckanden /misslyckanden i tädgården, filosofera över vinterträdgården och vässa argumenten för varför rosa blandas med brandgult!
    Jag har ju precis blivit ”kompis” med dig efter ett decennium av avståndsbeundran! Nä, nu jäklar vill jag läsa dina inlägg – så de’e’så!/Anja

  3. Anja Says:

    PS
    Hoppas att du uppfattar hur otroligt rolig jag är – glömde sätta ut de där berömda ”smileys” (fast lite allvrlig är jag också!).
    DS

  4. Ulla Says:

    Det värsta med denna årstiden är inte årstiden i sig, utan det jobbiga mörkret. Tur då att man har växterna i uterummet att glädja sig åt🙂
    Åtminstone pelargoner och Fuchsior trivs bra fortfarande.

    Och jag kan också tala om att jag lyckades med Neriumrotningen efter ditt tips, så tack för det🙂 Nu får vi se hur den klarar sig framöver och jag tror nog att jag ska göra ett nytt försök med Thevetian också.
    Hälsningar Ulla

Kommentera

