FRUSET!

Nu får man gilla läget , acceptera snö, kyla och mörker. När snön och kylan blir mer beständiga sätter jag ut tulpaner eller hyacinter i det kalla vita. Det blir en överraskning för gäster opch andra besökare som är säkra på att de är konstgjorda. Men icke. Det är frusen skönhet.

Gör så här:
Lägg in blommorna en och en utan kontakt med väggarna i frysens kallaste fack. Efter några timmar skyndar du ut med dem och arrangerar. Du får inte stanna på vägen och inte värma dem i händerna – blommorna tinar oerhört snabbt. Så länge det är minusgrader står de fina där ute. Men om temperaturen kryper över nollstrecket, eller om solen tar i med kraft, blir det bara en våt fläck. Förra vintern stod de här tulpaner i givakt under flera veckor.

Etiketter:

10 svar to “FRUSET!”

  1. Anja Says:

    Hejsan Ulla! Vilket kul tips!
    Förra vintern gjorde jag vaser och skålar av is (det var ju jädrans kallt att det behövdes ingen separat frys) och dekorerade inuti isen med lite smått och gott.
    I år, om det blir så där kallt skall jag fylla dem med tulpaner – så klart! Varför kom jag inte själv på det;))?!
    Och i snön så klart. Vilka dekorationer man kan göra i kylan!
    Det borde kanske funka även med hyacinter?/Anja

  2. Marie Lithén Says:

    Åh vilket underbart tips. Jag gör så med mina hyasinter fast krukade. Eftersom jag älskar dem, men ingen av oss tål dem, så har jag dem arrangerade på trappen, frusna men blommande. I år blir det minsann tulpaner också, underbart!

  3. Sophia Callmer Says:

    Ett underbart tips, att kunna få färg i kylan, det kommer jag att prova! Än så länge är här gegga och plusgrader, men det gör faktiskt att små ljusglimtar går att hitta om man tittar noga.

  4. Madame C Says:

    Det var ett riktigt skojsigt tips! Tack för det! Ska absolut testas:)
    Ha det gott,
    Charlotta

  5. Ruben Says:

    Vilka trix du kan, Ulla. Jag tror nästan att du är fiffigare än katten Felix, han kan bara tre trix.🙂 Det här måste provas!!
    /Ruben

  6. Maud Says:

    Jag tar mig friheten att länka till dig.

  7. Anja Says:

    Hallo fru Hasselmark! Jag väntar på nästa inlägg med spänning!/Anja

Kommentera

