Blåregn hos Den ödmjuke

När jag nu håller till i Kina på bloggen så vill jag gärna visa blåregnet i Den ödmjuke ämbetsmannens trädgård i Sozhou. Den är välkänd över hela världen (finns på UNESCO:s Världsarvslista). Det var hit Wang Xiancheng, poet och ämbetsman, anställd hos kejsaren, drog sig tillbaka 1510. Sexton år senare stod trädgården klar.

Men blåregnet? Jo, jag vill visa att det är inte bara påhitt att blåregn ska beskäras hårt för att blomma. Det här är många många år gammalt men helt underbart i sin knotighet. Titta på den tjocka stammen till vänster.


Utspringet om våren är makalöst med de nästan genomlysta bladen och knoppklasarna. Bodde jag här skulle jag under april sitta dygnet runt på stenen bredvid med termos och mackor.


Ljuvliga girlanger över den kantiga stenen av nyutslagna blommor och små veka blad. Alltsammans framtvingat av stentuff beskärning.

Etiketter: , ,

10 svar to “Blåregn hos Den ödmjuke”

  1. Linda Says:

    Jag har inte varit så förtjust i blåregn. Det blir lätt bara ett blått burr. Men det här är ju fantastiskt fint!!!

    • hasselmark Says:

      Håller med. Vildvuxna blåregn är inte särskilt roliga. Dessutom ska man vara observant vid köpet. De säljs ofta utan sortnamn och hur vacker bilden än är så kan det blomma i en smutsgrå nyans av blått.

  2. Maud Says:

    Skall tänka på beskärning, jag planterade ett blåregn som går upp till zon 4 i somras.
    Beskärningen torde vara som en vinstock om man ser dina bilder?

  3. Anita Says:

    Blåregn har alltid varit min dröm att ha. Jag fick faktiskt ett på Zetas förra året (i och med att jag handlade över 1000 kr) som skulle kunna klara våra breddgrader. Men det överlevde dessvärre inte förra vintern. Din översta bild är bara helt underbar. Jag älskar blåregn och det är det jag tittar först efter på min trädgårdsresor i England. På Chelsea flower show såg jag ett blåregn i form av en helt fantastisk bonsai. Kanske kan man ha det i en stor kruka i uterummet. Jag vill inte ge upp … jag vill ha ett blåregn.

    • hasselmark Says:

      Nej, ge inte upp. Jag ser trädgården som en stor möjlighet att förverkliga drömmar. Förra vintern var sällsynt elak (den här ser ut att bli likadan) och mitt då utplanterade blåregn kippade efter andan pch det blev bara några små knoppar kvar längst ner vid stammen. Men så växte det på sig. Men nu vet jag inte hur det går. Just det blåregnet har jag odlat i kruka under fyra år och det har blommat varje vår, till och med två gånger. Första gången i vinterförvaringen och andra gången när det kommit ut. Klarar hyggligt små krukor. Ditt uterum kan ju vara en fin plats.

  4. Sophia Callmer Says:

    Oj helt magiskt, förstår tanken med att sitta med en termos och bara studera miraklet!

  5. Madame C Says:

    Himmel! Så vackert! Bilderna får hjärtat att fladdra och önskan om ett blåregn blir starkare än stark…
    Ha det adventsmysigt,
    Charlotta

  6. Ulla Says:

    Blåregn är helt underbart vackert. Jag har varit på väg flera gånger att köpa ett blåregn och ha i kruka. När vi hade vår koloniträdgård så planterade jag ett Blåregn där, Ametist, tror jag det hette. Jag klippte det efter alla konstens regler men hann aldrig se det blomma. Det tar väl några år antar jag, men jag blir väldigt sugen på (igen) att försöka med ett i kruka. Det blir svåra val till våren, för det är ju så mycket jag vill ha, samtidigt som jag inte får plats med allt🙂

  7. Randi, Sweden Says:

    Helt underbara bevis på hur vacker och speciell blåregnet är. Älskar just väldigt gamla exemplar. När den tidiga blomningen är över, så framträder de sköna formerna på träveden.

Kommentera

