VAD VILL DU LÄSA OM?

Trädgårdsböcker kommer och går. En del bläddras det flitigt i, andra bara stannar i bokhyllan. Jag har an känsla av att efter en frikostig period drar man ned på utgivningen.  Om du tänker efter lite och fick välja – vad du vilja läsa om?

8 svar to “VAD VILL DU LÄSA OM?”

  1. Eva Says:

    Jag har grubblat lite, men kommer inte fram till nåt särskilt ämne som står ut. Jag tror att för mig är författaren egentligen viktigare än ämnet. Om det känns att den som skriver har kunskap om och passion för sitt ämne, så kan jag intressera mig för vad som helst. Bland favoriterna i bokhyllan finns Monty Don, Christopher Lloyd, Karin Berglund, Christina Ilminge, Randi Mossige Norheim, Ulla Molin, Lotte Möller, och flera andra som jag inte kommer på just nu. Jag måste ju nämna dig själv också!! Jag tycker nog bäst om böcker om själva skapandet av trädgårdar och människorna som skapar dem, helt enkelt. Just nu läser jag Beverley Nichols, det är trevlig läsning när man egentligen inte orkar läsa…

  2. Anonym Says:

    Tack för ditt svar! Personliga trädgårdsböcker om jag tolkat rätt.

  3. Eva Says:

    Ja, personliga! Jag missad visst att skriva just det. Författare som har det där lilla extra, den personliga tonen.

  4. hasselmark Says:

    Jag var tydligen utloggad, men anonym = jag.

  5. Eva Says:

    Ja, trädgårdsböcker är väl annars precis vad man längtar efter så här på vintern! Och det finns många man blir besviken på. (OK, jag köper kanske lite för många!) Liksom trädgårdtidningtidningar – de känns så fattiga nu på nåt vis. Gillar Natur & Trädgård för den är mer personlig!

  6. Renée Hydén Says:

    Jag är nog allätare av trädgårdsböcker. I början var det mer generella böcker om allt. Nu läser jag hellre med inriktning beroende på vad jag pysslar med i trädgården eller växthuset. I somras riktade jag min blick åt mina rosor, så Lars-Åke Gustavssons ”Rosor för Nordiska trädgårdar låg framme mest hela sommaren. Ska fokusera på Pioner nästa år. Har en förkärlek för växthusböcker t ex Glädjehuset.

    • hasselmark Says:

      Jag gjorde samma sak. L-Å:s rosböcker gick varma liksom nätet. Jag gillar att känna till rosens ursprung och älskar eventuella berättelser om dem. Pioner är även min passion och när jag hinner ska jag göra en speciell pionsida här i bloggen. Jag har skaffat mig rätt många nya sorter under senare år.
      Roligt att du gillar Glädjehuset.

Kommentera

