Souveniren blommar

Restiden närmar sig – om man nu alls har någon lust att lämna sin trädgård. Inte jag. Men eftersom många inte kan välja tid och reslusten slår till kan man ju alltid göra lite trädgård av semestern.


Under många år har jag tagit med mig sticklingar hem. Nu blommar för första gången en nerium insamlad i Muro Leccese, en liten by på Italiens klack. Den är hemburen i en petflaska, som  är en suverän förpackning för sticklingar, och rotad i enbart vatten. Tar lång tid men är bra (bäst?) för just nerium. I dag, snart 3 år senare, är plantan meterhög och fylld med tunga, doftade tårtblommor.
Jag vill inte komma med pekpinnar men tycker att man ska uppträda schysst, var man än är. Dvs inte smyga omkring och stjäla skott i botaniska trädgårdar eller ta i skymundan från visningsträdgårdar. Det är så himla enkelt att fråga. Jag har gjort det otaliga gånger och aldrig fått nej utan snarare hjälp av både flygplatschefer (finns mycket vackert i och vid flygterminaler) och ryska vinbönder, av kinesiska damer och kenyanska kopojkar.
När du samlar i petflaska:
1. Skölj den och skaka ut allt vatten.
2. Stoppa i sticklingarna och sätt på korken.
3. Ställ så svalt och skuggigt som möjligt.
4. Lufta flera gånger varje dag.
5. Hemma igen skär du upp flaskan och upptäcker att sticklingarna har klarat sig riktigt bra.

Etiketter: , ,

3 svar to “Souveniren blommar”

  1. Fale Artut Says:

    Visst är det trevligt med växter som kommer till en på ett sånt sätt, med en historia till! Vackert värre! Jag gillar de där nålarna du hade hittat, till Syinga, alltså. Inte till blommorna! Tack för din kommentar!

  2. Ulla Says:

    Åh vad fin den är! Visst är det jättekul att ta med sig sticklingar hem. Det blir liksom än mer roligt då när de blommar.
    Just nu väntar jag på att en suckulent från Kreta, som jag tog med mig hem därifrån förra sommaren, ska blomma. Den växer fint i alla fall och det ska bli spännande att se om den vill blomma så småningom.

Lämna en kommentar