Trädgårdens kung

Jag har haft stenkoll på liljorna i år. Inga baggar har fått en enda chans så de är helt ofördärvade. Kungsliljan är min absoluta favorit – så lättodlad. Två stycken står i krukor och vajar oroväckande i vindbyarna. De är över en meter höga och tillåts luta sig mot de gamla krikonträden som numera är kapade upptill och tjänstgör som växtstöd runt dansbanan, den fristående uteplatsen.

Etiketter: ,

4 svar to “Trädgårdens kung”

  1. Ruben Says:

    Även här är slog den första liljan ut idag, lite oväntat att det gick så snabbt på slutet. Håll in kjolarna när du dansar förbi din lilja. Den får inte kommer till skada!!!
    Ha det gott!
    /Ruben

  2. Anita Says:

    Kungsliljan är helt underbar. Jag hade sådana förra året i mitt vita ”Månskensland” och dom kom upp i år. Gissa vad som hände. Jag klarade liljebaggarna men inte mördarsniglarna. Denna lilja var tydligen en riktig snigeldelikatess för dom åt i princip upp dom. En morgon satt det 5 st och åt på en enda stängel när jag gick min trädgårdsrunda. Så tyvärr blir det inga kungsliljor för mig i år. Men jag såg att du har dom i kruka. Kan kanske vara något för mig.

    • hasselmark Says:

      NEJ FY! Men låt dig inte avskräckas. Ta till snigelmedlet, de små blå kornen. Eller odla i kruka dit just inga sniglar kommer. Man kan bara inte vara utan kungsliljor!

Lämna en kommentar